TEATRE - CRÍTICA
Disfressar-se de rinoceront per envestir la vida
La mexicana Conchi León debuta a Temporada Alta amb el monòleg "Cachorro de León", en què relata la violència que patia a casa

Conchi León, en una escena de «Cachorro de León». / Andy Castro

Cachorro de León - festival Temporada Alta
Autoria, direcció i interpretació: Conchi León. Sala La Planeta.
En acabar l'espectacle, Conchi León ensenya al public la fotografia d'un home amb els braços amputats a l'altura de les espatlles, perquè de petit va patir un accident propiciat pel seu pare borratxo. Està assegut dalt del camió que s'havia adaptat ell mateix per poder conduir amb els monyons. León recorda el personatge, batejat irònicament com el Pulpo, i el seu lema de vida: "aixeca't cada dia, vesteix-te de rinoceront i embesteix la vida, perquè si no t'envestirà ella a tu".
I tant la proclama com la filosofia amb què aquest personatge real va entomar la seva situació serveixen bé per definir la proposta amb què la dramaturga i actriu mexicana ha debutat al festival Temporada Alta.
La sala La Planeta de Girona va acollir diumenge l'estrena a l'Estat de Cachorro de León, una autoficció en què Conchi León relata una infància marcada per la violència a tots els nivells que el seu pare infligia a la seva mare. Amb l'ajut d'un joc de te infantil, part de la cabina del tràiler que conduïa el Pajarito, l'àlies de l'espècimen, i unes quantes fotografies, León articula un monòleg que transita de l'odi a un pare alcohòlic, maltractador i barrut a una reflexió sobre el perdó i al reconeixement que, malgrat tot, ell l'ha fet ser com és. També pel que fa al sentit de l'humor, un dels trets distintius de l'espectacle, heretat entre cop i cop.
León, que defensa la capacitat sanadora del teatre tant per a ella com pels col·lectius amb qui treballa habitualment, com ara presos, ressuscita davant del públic els records familiars, els de les pallisses i els enganys, però també els de les bromes i les cançons compartides i el d'un atropellament que, si no hagués sigut per la intervenció del seu progenitor, li hagués pogut costar la vida.
Ho fa amb moltíssima gràcia, arrencant riallades on no sempre toca, sobretot quan evoca els amics del pare -entre ells, el Pulpo, l'únic que se salva, un bon home enmig d'una tribu de buidaampolles masclistes-. També quan trenca la quarta paret per connectar encara més amb el públic, amb qui la intèrpret arriba a compartir cerveses.
De tant en tant, un parell de càmeres projecten en una pantalla la cara de l'actriu en primer pla. Prou, de veritat. És l'única pega de l'espectacle, cau en el pecat cada cop més comú de fer servir projeccions en directe sense sentit. És un recurs que no aporta res i menys en un format tan de proximitat com el que planteja la mexicana.
La Planeta no és precisament el Palau Sant Jordi. Fins i tot l'espectador més curt de vista de l'última fila pot copsar que compartir una història tan personal és per a León una molt bona disfressa de rinoceront per envestir la vida.
- Carta d'un lector: 'Una ciutat com Girona no entenc com no li cau la cara de vergonya de no poder arreglar això
- Aquests són els municipis gironins amb més problació nouvinguda en els darrers cinc anys
- Raquel Leirós i Ánxela Soto, expertes en salut: “Tot allò que fas abans d’anar a dormir afecta el teu descans i el dia següent”
- Ca l'Avi o el somni fet realitat de tres joves d'obrir el seu propi restaurant
- Cheka: «Costa un temps acceptar que t’has quedat per sempre sense silenci»
- Destapen fraus elèctrics i irregularitats en botigues de comestibles de 10 municipis de les comarques gironines
- Rebenten dues furgonetes al golf de Caldes i desapareixen prop de 3.800 euros i aparells electrònics de gran valor
- L'antic amo del Drac Paradís obrirà un restaurant de cuina tradicional xinesa i fusió asiàtica a Girona