Jaume Sobrequés demana que 2.000 catalans facin guàrdia davant del MNAC per protegir les pintures de Sixena
L'historiador gironí i exdirigent del PSC fa una crida a evitar "l'espoli" dels murals romànics

Un home fotografiant les pintures el maig de 2025. / Kike Rincón (Europa Press)
L'historiador gironí i exdirigent del PSC Jaume Sobrequés ha fet una crida perquè "2.000 catalans" facin guàrdia davant del Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) per evitar l'"espoli" de les obres murals de Sixena amb el seu lliurament per ordre judicial a Aragó. Així s'ha pronunciat aquest dijous en una taula rodona sobre els béns de Sixena en la Universitat Catalana d'Estiu, a Prada (França), en la qual també han participat l'exconseller de Cultura de la Generalitat catalana Lluís Puig, l'exconservadora del Museu de Lleida Carmen Berlabé, l'advocat Xavier Muñoz i l'historiador i professor de la UAB Josep Maria Figueres.
Sobrequés, exdirector del Museu d'Història de Catalunya i Creu de Sant Jordi el 2008, s'ha preguntat "on està" el poble català per impedir el trasllat de les pintures murals, pendent d'execució davant els riscos que el MNAC ha identificat per a la seva integritat. "S'atrevirà el Govern d'Espanya a respondre a aquesta acció pacífica amb una repressió com la del procés'?", s'ha preguntat Sobrequés, també exdirector del Centre d'Història Contemporània de Catalunya i que es va donar de baixa del PSC el 2010.
Més d'un any després que el Tribunal Suprem ratifiqués la sentència que obliga el museu barceloní a retornar les pintures murals, el trasllat segueix pendent de data. El MNAC va presentar a mitjan juliol un informe d'avaluació de riscos en els quals alertava una vegada més de danys irreparables i Aragó va replicar a l'agost amb una valoració d'aquest informe i informació sobre les condicions tècniques del monestir.
Subscriu-te per seguir llegint
- La situació a Ceuta divideix la plaça del Vi de Girona
- L’empresa de Torroella Enplater guanya un premi internacional per crear un envàs de plàstic més reciclable
- Enric Auquer: 'Si uns nois catalans acaben radicalitzant-se, penso quina responsabilitat hi tinc jo
- El boicot a les colònies escolars fa caure un 70% les reserves i algunes cases es queden 'a zero' i ja no obriran a la tardor
- Mor un ciclista en un accident a Cabanelles
- Rescaten un excursionista severament indisposat en una ruta a Queralbs
- Cárcel: “Jo volia quedar-me amb tota la plantilla sabent que, d’entrada, no se’n volia quedar cap”
- Els quatre restaurants més populars de Girona per a la tornada a la rutina
