25 de agost de 2017
25.08.2017

La recepta per allargar la vida

Oblidi's de la dieta Okinawa i cancel·li el viatge al Japó que tenia previst per descobrir els mil·lenaris secrets dels centenaris nipons; en aquestes pàgines li oferim la guia definitiva per ser immortal (o acostar-s'hi)

28.08.2017 | 07:38
La recepta per allargar la vida

És millor dutxar-se amb aigua freda o amb aigua calenta? Cal menjar amb o sense oli? Quantes hores hem de dormir? Quant exercici cal fer? Quins secrets poden portar-lo a sobreviure als nostres néts? Per respondre a tots els dubtes del lector, el Dominical del Diari de Girona ha recopilat tots els consells, maneres de vida i altres curiositats que estan relacionades directament amb la longevitat. Segons les dades de l´Institut Nacional d´Estadística (INE), l´esperança de vida de Girona el 2016 va ser de 83,4 anys però si segueix la rutina que li indiquem podrà arribar als 100, si és el que desitja.

1. Només de despertar-se prengui´s un cafè (un dels tres que haurà de prendre al llarg del dia): Si vol complir amb tots els rituals necessaris per sobreviure als seus fills, prepari´s un bon cafè al matí perquè l´ espera un llarg dia. Serà el primer dels tres que haurà de prendre´s, doncs, segons diversos estudis, el consum de cafè està relacionat amb la longevitat.

2. Faci, almenys, 30 minuts d´exercici: Practicar esport tots els dies no només ens manté en millor forma física, també ens ajuda a allargar la nostra vida una mitjana de sis anys més. Amb només cinc minuts de cursaa diària el risc de mort per malalties cardíaques es redueix en un 58% i el risc global de mort al voltant d´un 28%, segons els experts.

3. Dutxi´s amb aigua tèbia i canti: «L´equilibri està en els termes mitjans» i, per això, el millor per al nostre cos és dutxar-se amb aigua tèbia, segons el Doctor Cristóbal G. Huffeland. Un altre estudi de la Universitat de Harvard també assegura que cantar (a la dutxa o a fora) allarga la nostra vida: redueix l´estrès, millora la salut del cor i prevé la depressió.

4. Gaudeixi de la seva feina: Se sol dir que no cal viure per treballar, sinó treballar per viure. I així és: segons científics de la Universitat de Londres, les persones que es plantegen projectes i tenen metes en la seva vida laboral poden viure fins a set anys més. Busqui una feina que li agradi doncs, segons un estudi publicat al British Medical Journal, els treballadors que es jubilen als 55 anys tenen una mortalitat un 37% superior als que ho fan als 65 anys.

5. Mengi a casa: Cuinar a casa no només ens ajudarà a estalviar, també ens ajuda a viure més anys per gaudir d´aquests estalvis. Segons experts, cuinar el teu propi menjar et permet fer-ho de forma més saludable, et manté actiu, connectat amb el teu cos i, a més, t´assegura que els ingredients siguin de qualitat. Asseguri´s també d´incloure en la seva dieta salmó, fruita i verdura, eliminar les patates fregides i cuinar amb més oli d´oliva.

6. Deixi anar aquesta cigarreta que ve tant de gust després de dinar i oblidi´s de fumar: No fumar és, per raons òbvies, imprescindible per viure més anys: reduirem el risc de morir de càncer i de moltes altres malalties cardíaques com la malaltia pulmonar obstructiva crònica. I mai no és tard: deixar-ho abans dels 40 anys d´edat redueix la possibilitat de morir prematurament en un 90%, segons un estudi publicat a la revista americana de Salut Pública.

7. No miri la televisió: Un estudi realitzat el 2010 va mostrar que les persones que veuen quatre o més hores de televisió al dia tenen un 46% més de probabilitats de morir de qualsevol causa que les persones que no miren la televisió. Pel que sembla, cada hora addicional que mires la televisió augmenta el teu risc total de morir en un 11% i, en específic de morir per algun problema cardíac en un 18%.

8. Llegeixi el diari: Junko Tahakashi, autor de El mètode japonès per viure 100 anys, explica que llegir diaris es troba entre una de les rutines diàries de gairebé tots els centenaris que va entrevistar per al seu llibre. Per la seva banda, el doctor Valentí Fuster assegura que s´ha demostrat científicament que l´esforç intel·lectual ajuda a retardar la degeneració cel·lular i que no es tracta de fer mots encreuats, sinó de llegir i de raonar, com fem quan llegim el diari.

9. Discuteixi: Discutir de tant en tant pot allargar la nostra vida. Segons científics de la Universitat de Jena, qui expressa enuig i altres emocions negatives pot arribar a viure fins a dos anys més que aquells que no els interioritzen. Desfogui´s.

10. Tingui cura d´un hort: Segons un estudi de la Universitat d´Essex, conrear un hort pot ser una de les claus de la longevitat. Aprofiti també per plantar farigola (augmenta les seves defenses), orenga (rejoveneix) i sàlvia (que és reavitalitzant). Les plantes són unes bones aliades per mantenir-se jove.

11. Faci el xafarder: Encara que no s´ho cregui, segons experts de la Universitat de Michigan, comentar xafarderies pot augmentar els nivells de progesterona reduint l´ansietat i l´estrès i, per tant, és positiu per a la nostra salut. Però sense passar-se.

12. Tingui vida social: Dediqui temps a les relacions socials i tingui cura de la gent que l´envolta. Les persones amb un índex de participació social elevada tenen un 50% menys de probabilitats de morir de forma prematura segons alguns experts.

13. Col·labori en un projecte social: Sentir-nos útils i actius millora també el nostre estat de salut física i mental, ja que ens involucrem amb altres persones, sociabilitzem i ens sentim positius. Per a alguns experts participar en aquest tipus d´activitats està relacionat directament amb la longevitat.

14 Deixi anar aquest dolç: Segons alguns estudis, el consum de sucre pot afavorir trastorns de comportament com l´ansietat o la depressió. Prendre menys dolços o begudes refrescants pot ajudar-nos a viure més anys i a estar més sans.

15. Tregui al gos a passejar: Sí. Si vol viure més anys, tingui un gos com a mascota. No només serà el seu «millor amic» i el més «fidel», els gossos poden estimular el sistema immune, el que ajuda a recuperar-se més ràpidament de les malalties. També ens ajuden a reduir els nivells d´estrès, ens mantenen més actius i, en general, ens mantenen més feliços. A més, al treure´l a passejar fem exercici regular i, per conseqüència, reduirem els nostres nivells de colesterol. Tot són avantatges i, si pot, adopti i podria comptar també com «projecte social».

16. Sopi lleuger: Mengi racions més petites i deixi de menjar quan se senti saciat. Si ho fa aconseguirà envellir més lentament perquè, en menjar menys calories del necessari, reduirà la producció de l´hormona tiroïdal T3, que és l´encarregada d´alentir el metabolisme i accelerar l´envelliment prematur.

17. Gaudeixi d´una copa de vi, solament una: O no. Tot i que els estudis que més sonen són els que recomanen beure una copa de vi (només una), hi ha un estudi que assegura que ingerir més quantitat d´alcohol pot millorar la memòria més recent, tot i que mai no s´han de deixar de tenir en compte els nombrosos efectes negatius de consumir alcohol.

18. Vagi a una sauna: Segons un estudi de la Universitat de Kuopio a Finlàndia, aar a la sauna un cop a la setmana i estar-s´hi 20 minuts pot reduir a la meitat el risc de patir malalties cardiovasculars.

19. Tingui sexe, ho diuen els experts: Els experts defensen que mantenir relacions satisfactòries dues o tres vegades per setmana pot augmentar fins a 3 anys la seva esperança de vida. A més, aquesta activitat crema una impressionant quantitat de calories, tantes com córrer uns 30 minuts. Disminuir la pressió sanguínia, millorar la qualitat del son, potenciar el sistema immune i protegir el cor, són altres dels beneficis. Ja ho sap, ho diu el metge.

20. Miri´s al mirall despullat: El simple fet de dedicar uns minuts a mirar el nostre cos pot ser la millor manera d´aturar una malaltia, segons el doctor nord-americà David B. Agus. Observar-nos davant del mirall pot suposar la detecció a temps d´un tumor maligne o un altre tipus de patiment, elevant exponencialment les possibilitats de ser tractats amb èxit.

21. Llegeixi un llibre: Llegeixi. Un estudi dirigit per un equip d´investigadors de la Universitat de Yale ha trobat que la lectura afecta positivament la nostra vida, amb beneficis que arriben a allargar-la gairebé dos anys.

22. Vagi-se´n a dormir al seu llit a les muntanyes i utilitzi coixins netes: El cos humà necessita tenir una bona nit de son, ja que amb això es redueixen els nivells d´estrès, depressió, ansietat i malalties preexistents. Segons experts, la millor fórmula per aconseguir dormir còmodament és canviar la roba de llit i comprar coixins de bona qualitat. Investigadors també van revelar que les persones que viuen o passen molt temps en llocs alts, per exemple a les muntanyes, tendeixen a viure per més temps.

23. Raspalli´s les dents: No només és recomanable per raons d´higiene, també podria ajudar-nos a viure més: segons estudis una bona salut bucal pot allargar la nostra vida sis anys més.

24. Dormi, almenys, vuit hores diàries: Nombrosos estudis han relacionat la manca de son amb un major risc de mort i, actualment, també s´ha demostrat que pot augmentar el risc de diabetis tipus 2. Tot i que depèn de cada persona, les investigacions suggereixen que dormir set hores és suficient per portar una vida saludable, segons el doctor Eric A. Goedereis.

25. Sigui optimista: Si creu que complir aquesta guia és impossible, no s´ensorri i sigui optimista: segons el president de la Fundació Edat i Vida, José Antonio López, les persones depressives pateixen una taxa de mortalitat 1,5 vegades superior a la resta de la població.

26. Però, sobretot, senti´s jove: Segons Pablo Picasso, la joventut no té edat. I tenia raó, no hi ha millor antídot per viure més anys que sentir-jove. Segons la University College London, les persones que se senten dos o tres anys més joves, tenen una taxa de mortalitat més baixa que les que se senten «grans».

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook

Més informació

Enllaços recomanats: Premis cinema