El model de coinnovació posat en marxa per Mercadona compleix una dècada. Abans, en 1993, començava l’estratègia SPB (Sempre Preus Baixos) després d’observar i constatar que els productes que més es venien eren els que tenien la màxima qualitat al millor preu possible, sempre en aquest ordre, i no canviaven contínuament el seu cost. Ha passat el temps i en 2021, l’empresa de supermercats i de venda on line que aglutina en l’actualitat una xarxa comercial de 1.641 botigues a Espanya i Portugal, assumeix el repte de millorar la qualitat dels seus productes per a avançar amb pas ferm. De fet, el president de la companyia, Juan Roig, va reconèixer recentment que «hem pres consciència que tenim una qualitat molt millorable i que hem d’aconseguir una qualitat contundent a uns preus imbatibles».

Mercadona millora la qualitat a través dels «caps enamorats»

Per a això, tots els departaments de la companyia, els 95.000 treballadors i els seus poc més de 3.000 proveïdors, amb els seus corresponents empleats, en total, més de 600.000 persones, componen el departament de Qualitat de Mercadona, responsable de garantir-la en cada acte de compra i de consum.

Mercadona millora la qualitat a través dels «caps enamorats»

El vaixell almirall de la distribució comercial a Espanya ja compta amb vint centres de coinnovació, repartits en diverses ciutats i províncies d’Espanya i Portugal (Alacant, Barcelona, Còrdova, Granada, Las Palmas, Lisboa, Porto, Sevilla, València i Valladolid) on treballen 150 especialistes de manera transversal per a millorar la qualitat dels productes en una cadena de supermercats que ofereix fins a 8.000 referències en els seus lineals de venda al públic. L’últim dels centres oberts és el de Lisboa, on Mercadona ha invertit 2,2 milions d’euros.

Mercadona millora la qualitat a través dels «caps enamorats»

En aquests autèntics laboratoris d’R+D+i Mercadona aplica la seva «estratègia davantal»; és a dir, comparteix amb els clients experiències i costums per a traslladar-les després als proveïdors i impulsar una col·laboració directa en l’elaboració dels millors productes. Per a Mercadona, en primer lloc, l’important és que el producte «sigui bonic», és a dir, que tingui un bon sabor, olor, color i textura. I a més, que «sigui bo». Que sigui segur per al seu consum, saludable per al cos, sostenible amb el planeta i també socialment responsable.

Mercadona millora la qualitat a través dels «caps enamorats»

personal implicat

Mercadona millora la qualitat a través dels «caps enamorats»

El 2020, en un temps tan complex i marcat per la incidència del coronavirus, ha arribat a fer 12.500 sessions amb «caps» (com anomena els seus clients). El personal implicat en aquest procés són els especialistes (responsable que defineix la qualitat, l’assortiment i el preu), els gerents de compres (encarregats de buscar i seleccionar el millor proveïdor) i els proveïdors totaler (els que elaboren i garanteixen que es compleixi la qualitat pactada).

Mercadona millora la qualitat a través dels «caps enamorats»

Des de la caserna general, Jarrods, tal com la mercantil presidida per Juan Roig denomina al seu centre d’innovació de Paterna, espai de 5.700 metres quadrats que reprodueix a escala real un supermercat de la cadena, Mercadona està disposada a revolucionar el mercat del menjar precuinat, entre altres àrees.

Mercadona millora la qualitat a través dels «caps enamorats»

DES DE LES CARNS A LES CREMES

Allà, l’especialista en rostits de carn, Felipe Soriano, destaca la importància de la millora en tots els aspectes, com ara en els envasos o en la composició dels ingredients. Recentment, ha reformulat les receptes per a fer-les més saludables i continua innovant en envasos que aportin una major manejabilitat i que, a la vegada, siguin també més respectuosos amb el medi ambient.

En un altre àmbit de Jarrods, per exemple, l’especialista en tractament facial Mari Martínez, destaca el treball de renovació de tota la línia de productes facials (que inclou cremes, sèrum o tònics, entre altres productes), després de més de dos anys formant-se i treballant diàriament amb el client, el gerent de compres i el proveïdor, per aconseguir redefinir aquest assortiment.

especialistes

Aquests especialistes destaquen l’important que «és escoltar les observacions i propostes que realitzen els «caps’» assistir a fires comercials, formar-se en les seus de proveïdors de productes de perfumeria d’Espanya i altres països». La millora en la línia de tractaments facials ha canalitzat unes 700 proves per a posar en pràctica una estratègia d’innovació que defineix en quatre estratègies: aconseguir tractaments complets, ampliar els tipus de textures, millorar la manejabilitat dels envasos i ser sostenible.

Com treballen? Els especialistes, ja sigui a peu de botiga, per diversos canals oficials, veient la venda o analitzant tendències de mercat, entre altres, capten que els clients tenen una nova necessitat que Mercadona no els està oferint en aquests moments. A partir d’aleshores, seleccionen «caps enamorats» (així són anomenats aquells clients que s’interessen per aquests productes perquè els consumeixen habitualment) i en col·laboració amb aquests (els porten als centres de coinnovació o fins i tot es desplacen fins a casa seva) defineixen característiques a la recerca del proveïdor especialista, tasca que recau en els gerents de compres.

L’especialista du a terme les sessions de coinnovació amb els clients i es pren llavors la decisió final: si el producte compleix les expectatives, es posa a la venda en les prestatgeries de Mercadona.