Centenari del tren a Puigcerdà

Després de molts retards i entrebancs, especialment deguts a l’orografia de la zona, el mes d’octubre del 1922 arribava el transpirinenc a la capital de la Cerdanya

Centenari del tren a Puigcerdà

Centenari del tren a Puigcerdà / Xavier Romero

Xavier Romero

Tot allò que té relació amb el ferrocarril, d’antic ha gaudit amb l’atenció i la felicitat de les comarques gironines i les seves gents. Sembla ser que no hi ha altra província a l’Estat amb les marques que sobre la diversitat i el quilometratge de les vies ha aportat històricament el cens de les nostres contrades en aquest terreny del camí de ferro: Tres carrilets, o trens de via estreta -Palamós, Sant Feliu de Guíxols i Olot-; dos recorreguts per a trens de via ampla transpirinenca entre Catalunya i França, tot passant per Portbou i Puigcerdà; i el cremallera també de via estreta de Núria, sense comptar finalment amb el ramal de Joan de les Abadesses pel que fa al trajecte de Puigcerdà.

Centenari del tren a Puigcerdà

Centenari del tren a Puigcerdà / Xavier Romero

Quant al món del col·leccionisme, tota aquesta història ferroviària a Girona abasta tant l’espai etnogràfic, costumista del país, com el temàtic en la seva més àmplia extensió, en tant que aquí i arreu són milers el aficionats a tan bonica, llegendària i sentimental varietat del transport i de la comunicació dels pobles i de la seva gent, al món sencer. Qui pari l’atenció només en allò relatiu a la seva localitat i entorn, en sortirà ben gratificat en comptar la demarcació amb desenes de municipis que fruirien amb les vies fèrries, signe de vida i de progrés, especialment durant bona part del passat segle XX. A més de la devoció que de sempre han tingut els pobles de Puigcerdà i de la Cerdanya, ens plau de destacar que a Ripoll i rodalies i gràcies al seu club Filatèlic, un dels de major activitat del Principat, el tren ha estat omnipresent i tema de projecció en nombroses avinenteses del tipus exposicions, reportatges periodístics al butlletí, i a l’hora de conrear la col·lecció corresponent i els seus intercanvis entre companys.

Una mostra del que diem la tenim en aquesta targeta postal editada pel Cercle Filatèlic i Numismàtic l’any 2005, amb motiu del 125è aniversari de l’arribada del ferrocarril a Ripoll, esdeveniment que es va veure potenciat amb la recuperació per a tal avinentesa del tren commemoratiu del centenari de la línia Granollers-Sant Joan de les Abadesses, que únicament per a aquest viatge tornaria a rodar el 5 d’octubre del 1980. L’altre exemplar cartòfil, de l’editorial Domenech, en blanc i negre i corresponent a pocs anys després de la seva arribada, ens mostra una majestuosa estació de Puigcerdà, en plena activitat, i el nucli urbà enlairat en segon terme. Finalment i després d’altres projectes de connexió internacional, com el de Pobla de Segur i el de Canfranc -aquest, tallat des del 1970-, únicament Puigcerdà acompanya a Portbou i Irun.

Subscriu-te per seguir llegint