10 de gener de 2009
10.01.2009
Serveis transversals

Renfe preveu duplicar els viatgers entre Barcelona i Andalusia amb un 70% d'ocupació el 2009

10.01.2009 | 15:26

Renfe preveu duplicar el nombre de passatgers de l'AVE Barcelona-Sevilla i Barcelona-Màlaga sense parar a Madrid --que avui han començat a funcionar-- fins a aconseguir un 70% d'ocupació el 2009, segons ha informat el director de serveis transversals d'AVE-Llarga Distància de Renfe, Félix Martín.

A bord de l'AVE Barcelona-Màlaga, Martín ha explicat que els objectius de la companyia passen per arribar a aquest any els 200.000 clients en els trajectes amb Sevilla i els 150.000 en els viatges amb Màlaga. Des que Renfe va posar a la venda els bitllets d'aquests dos serveis fa deu dies, s'han comercialitzat prop de 6.400 places.

Avui han viatjat 162 passatgers de Barcelona a Sevilla i 120 de Barcelona a Màlaga. En el trajecte contrari, des de Sevilla han sortit 140 persones i des de Màlaga 100. Martín ha tret importància a les xifres d'avui, ja que la meitat dels vagons estaven buits, i ho ha vinculat amb l'existència del temporal i a la "pujada del gener".

Els trens tenen 316 butaques i una velocitat mitjana de 197 quilòmetres per hora, però arriben fils als 300 quilòmetres. El bitllet d'anada i tornada supera els 300 euros en classe preferent i els 200 en classe turista, si bé existeix una tarifa web promocional de 53 euros per trajecte.

RETARDS DE MITJA HORA PEL TEMPORAL

El nou servei de l'AVE entre Barcelona i les ciutats de Màlaga i Sevilla sense parar a Madrid és possible gràcies a la construcció d'una nova variant construïda al sud de la capital. Això permet disminuir el trajecte en uns 50 minuts i fer el viatge en cinc hores i 45 minuts en el cas de Màlaga i cinc hores i 37 minuts en la connexió amb Sevilla.

Tot i així, el temporal ha fet endarrerir el trajecte en més de mitja hora, de la mateixa manera que en el conjunt de la línia d'alta velocitat. l'AVE ha sortit de Barcelona a 300 quilòmetres per hora, però en arribar a Saragossa ha hagut de disminuir la velocitat a 160 quilòmetres per hora amb motiu del temporal que afecta Aragó i Madrid.

De fet, en arribar a les estacions, per megafonia s'escoltava un missatge en el qual s'alertava als passatgers del gel a l'andana i es recomanava baixar amb cura del tren per no relliscar. El paisatge plujós a la sortida de Barcelona ha variat fins a les nevades en acostar-se a Aragó i s'ha intensificat en passar per Madrid.

Martín ha subratllat que la gran part de clients es mouen per motius d'oci, turisme i familiar. En menys grau, els segueixen les causes laborals i professionals. La connexió de les comunitats ha permès adequar els horaris per permetre viatges de cap de setmana, que se sumen a la reducció del temps.

Abans de l'AVE, el tren més ràpid entre Barcelona i Sevilla tardava vuit hores i 20 minuts, mentre que el trajecte amb Màlaga era d'11 hores.

Des del començament de l'AVE Barcelona-Madrid el passat 20 de febrer i fins el 31 de desembre, un total de 189.673 viatgers van utilitzar els trens AVE que enllacen Catalunya, Aragó i Andalusia, fet que representa un augment del 93,3% respecte el mateix període de l'any passat, quan se circulava amb els trens Altaria.

El trajecte Barcelona-Còrdova va registrar 31.002 passatgers, el de Barcelona-Sevilla va comptabilitzar 21.499 i el que va fins a Màlaga va obtenir 14.943.

En la relació Tarragona-Sevilla va haver 4.646 clients, així com 3.311 amb Màlaga i 3.554 amb Còrdova. Els trens que enllacen Lleida amb Sevilla i Còrdova van tenir 12.944 passatgers.

CORBACHO DESTACA ELS LLAÇOS ENTRE CATALUNYA I ANDALUSIA

El ministre de Treball i Immigració, Celestino Corbacho, ha fet un balanç positiu del nou servei des de l'estació de Sants de Barcelona, on ha mantingut un breu trobada amb els periodistes que viatjaven a Màlaga.

Corbacho ha destacat que Barcelona, Tarragona i Lleida tindran connexió directa amb les ciutats andaluses, el que afavorirà els llaços comercials i familiars entre Catalunya i Andalusia. Ha remarcat que la disminució de 50 minuts en el recorregut suposa una gran comoditat per al viatger i una millora del servei gràcies a la nova variant.

Ha subratllat que és la primera vegada que dues comunitats autònomes tan allunyades es connecten amb el tren d'alta velocitat sense parar a Madrid. Ha indicat que el trajecte per carretera "té la distància que té" i que per avió "també té el seu temps de trasllat", pel que ha considerat l'AVE com una bona alternativa.

Cada dia a les 8.15 hores sortirà l'AVE des de la capital catalana fins a Sevilla, on arribarà a les 13.52 hores. Els trens pararan a les estacions de Tarragona, Lleida, Saragossa, Ciudad Real, Puertollano i Còrdova. La tornada tindrà lloc de 16 a 21.39 hores.

A les 10.30 hores partirà de Barcelona a Màlaga amb el mateix recorregut que l'anterior fins a Saragossa, on es desplaçarà a Còrdova, Puente Genil i Antequera per arribar a Màlaga a les 16.15 hores. El trajecte contrari començarà a les 16.50 i s'acabarà a les 22.33 hores.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema