El ministre de Foment, José Blanco, suprimirà del Pla Estratègic d'Infraestructures i Transports 2005-2010 (PEIT) projectes que el país "no pot assumir". "Tot no es podrà fer simultàniament, i tot el que estava plantejat en el PEIT no és imprescindible", va explicar Blanco, que va assegurar que prefereix "fer esperar a una autovia, que a un estudiant per la seva beca o a un parat que necessita subsidi". El ministre de Foment s'ha compromès que l'ajust "impacti tan poc com es pugui a projectes prioritaris", entre els quals va incloure el TAV i la resta del ferrocarril. Foment comptarà en tres mesos amb un pla d'eficiència per reduir al màxim el cost de les obres públiques "per construir els mateixos quilòmetres amb ?menys recursos sense repercutir en la seva seguretat i funcionalitat".

El PEIT 2005-2020 que executa el Ministeri de Foment prescindirà d'aquells projectes que el "país no pot assumir" en funció del programa d'austeritat recentment aprovat pel Govern, segons va anunciar el titular del departament, José Blanco. El ministre va explicar que Foment utilitzarà l'"actualització" que es realitza en el pla "no només per contemplar les actuacions que és imprescindible executar, sinó per dir-li al país allò que no pot assumir com a país, allò que no cal".

"Tot no es podrà fer simultàniament, i tot el que està plantejat en el PEIT no és imprescindible", va declarar Blanco en el ple del Congrés. "Probablement totes les comunitats autònomes sentin un greuge particular, però no són temps per jugar als greuges, aquí tots hem d'acostar l'espatlla", ha dit el ministre.

El PEIT es va llançar el 2005 amb una inversió total de 250.000 milions d'euros en infraestructures fins a 2020 per a, entre altres objectius, construir 9.000 nous quilòmetres de TAV i 6.000 quilòmetres de carreteres d'alta capacitat.