25 de abril de 2010
25.04.2010

Una empresa aeronàutica catalana crea un motor immune a la cendra volcànica

Disposa d'un mecanisme secundari que evita que l'aire passi pels compressors i les turbines

25.04.2010 | 02:00
Núvols de cendra volcànica com el procedent d'Islàndia no suposarien cap problema amb aquests motors.

L'empresa Aero Engineering, amb seu a Sant Cugat del Vallès (Vallès Occidental), ha desenvolupat un motor d'aviació que és "completament immune" a qualsevol element extern que pugui afectar el sistema de propulsió, com podria ser la cendra volcànica, la sorra o fins i tot aus de gran mida. El responsable d'enginyeria del projecte, Christian Hertzer, va explicar que als motors convencionals l'aire entra a l'interior del propulsor, de manera que en impactar en aquest qualsevol element volàtil existeix el risc que es danyi greument i s'aturi.
El nou motor desenvolupat per l'empresa catalana, en canvi, disposa d'un mecanisme secundari que evita que l'aire que es necessita per a la propulsió de l'aeronau passi pels compressors, la zona de combustió i les turbines. D'aquesta manera s'evita que qualsevol element volàtil, sigui de la mida que sigui, danyi els motors fins al punt de provocar que s'aturin.
"Aquest motor és completament immune a qualsevol element estrany. En tot cas es produirien petits impactes a les aspes, però en cap cas no aturaria el motor en ple vol ni caldria fer un aterratge forçós", va indicar Hertzer.
El núvol de cendra provocat per l'erupció del volcà islandès Eyjafjalla ha obligat a tancar l'última setmana l'espai aeri de diversos països europeus i a cancel·lar desenes de milers de vols. És precisament aquesta excepcional situació que s'ha viscut a bona part d'Europa el que ha portat l'Associació Internacional de Transport Aeri (IATA) a interessar-se pel motor dissenyat per Aero Engineering.
Divendres passat, la IATA va citar els responsables de la companyia a la seva seu de Ginebra (Suïssa) per conèixer de primera mà les característiques del motor, anomenat Freenox, i la seva viabilitat tècnica i econòmica. "Els hem explicat el seu funcionament i una cosa molt important, que és que el motor és compatible amb qualsevol avió actual", va assenyalar l'enginyer xilè.
Després de cinc anys de desenvolupament, Aero Engineering està actualment preparant la construcció d'un prototip d'aquest nou motor amb la participació d'empreses aeronàutiques del País Basc i del sector de l'automoció de Catalunya. La companyia preveu que l'any 2013 es puguin realitzar els primers assajos en vol del propulsor i que aquest pugui començar a comercialitzar-se uns tres anys després, el 2016.
Els responsables d'Aero Engineering asseguren que aquesta tecnologia ja ha captat l'atenció de països com Rússia i la Xina, i que la Generalitat està molt interessada que el motor es fabriqui a Catalunya. Des de l'empresa afirmen que el nou motor, que a més és menys sorollós i contaminant i més eficient, ha superat totes les proves tècniques realitzades fins ara i ha rebut una alta puntuació per part de la IATA.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook