El 98 per cent dels controladors aeris pertanyents a la Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA) va votar ahir a favor d'iniciar una vaga en les pròximes dates, enfront del 0,96% que es va mostrar en contra.

Segons fonts del sindicat, la participació en la consulta va arribar als 1.883 treballadors, un 92% del total dels 2.033 afiliats. Uns 1.850, el 98,25% del total, es van mostrat a favor de les aturades.

Davant aquests resultats, la junta de USCA, reunida en aquests moments, prendrà la decisió de convocar una vaga en els pròxims dies, encara que al tractar-se d'un servei públic han de convocar les aturades amb un mínim de deu jornades d'antelació.

El secretari de comunicació del sindicat, César A. Cabo, va assenyalar que les aturades es realitzaran a partir del 14 d'agost, si bé "no hi ha data marcada encara".

No obstant això, a l'haver d'avisar amb 10 dies d'antelació, les dates més probables situen les aturades després del 15 d'agost, potser a partir del dia 18 o 20.

El responsable sindical va explicar que la vaga es deu al "gran malestar" existent en el col·lectiu pel conflicte existent amb Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA) i el Ministeri de Foment, fins al punt que un 10% dels controladors ha sol·licitat l'escissió del seu contracte.

Dins d'aquesta negociació es troben diverses matèries, com els torns de descans, l'establiment d'una jornada laboral estable o el salari que perceben. Una vegada establert el comitè d'empresa, el següent pas consistirà en la fixació d'uns serveis mínims, que segons va confirmar el ministre de Foment, José Blanco, "garantiran el trànsit aeri", encara que els controladors "seran abusius", per la qual cosa ja van anunciar la seva intenció de recórrer-los.

Controladors militars

Els ministeris de Foment i Defensa van iniciar els tràmits per habilitar la possibilitat que els controladors militars puguin suplir als civils en "situacions excepcionals", per al que segons el responsable de Foment, José Blanco, podrien estar llestos "molt aviat".

No obstant això, Cabo considera que aquesta mesura seria "un pegat que no solucionaria el problema", ja que en aeroports amb molta intensitat seria "una bogeria que atemptaria contra la seguretat".

Precisament els centres que podrien veure's més afectats per la vaga seran els que registren un major trànsit aeri, encapçalats pel centre de control de Madrid, on treballen prop de 400 controladors, i el de Barcelona-El Prat, amb uns 140.

Negociacions sense fruits

Després de sis mesos de negociacions, i malgrat comprometre's les dues parts públicament a aconseguir un acord per posar fi al conflicte, sembla que la renovació al cabodavant de la junta directiva de USCA no ha donat els seus fruits.