Des de 1910, Birba s'encarrega de portar a les taules d'esmorzars i postres el producte estrella a moltes cases catalanes: les galetes. Aquest element que s'inclou dins una dieta mediterrània equilibrada és, des de fa un segle, l'exportador per excel·lència de la vila ripollesa de Camprodon. L'insígnia de Birba és l'assortit de galetes, però a la caixa no s'hi troba cap referència al producte, sinó que allò que s'hi pot observar és un pont de pedra, el de Camprodon. El director d'operacions de Birba, Josep Antoni Fortuny, explica que l'empresa ha aguantat 'molt bé' la crisi sobretot gràcies a la cerca de nous mercats i al fet que el producte és de 'qualitat'. Enguany esperen facturar 6 milions d'euros Llorenç Birba va fundar, l'any 1910, una pastisseria a Camprodon on es fabricaven també les seves pròpies galetes. De sempre, Camprodon ha estat un lloc molt turístic sobretot gràcies al Doctor Robert perquè degut a la seva estima pel poble, el va promocionar arreu.

L''expansió' de Birba arreu del territori arriba, en certa mesura, arran del turisme de Barcelona que, després de les vacances estivals al poble, s'emportava galetes a la ciutat.

El director d'operacions de Birba, Josep Antoni Fortuny, explica com la crisi 'ens ha afectat igual que a tothom'. Tot i això, el fet de ser una empresa 'petita' - amb uns 45 treballadors fixes - la fa estar en 'constant' cerca de nous mercats.

Fortuny afirma que el seu és un producte de 'qualitat, i afegeix que hi ha pocs fabricants que busquin aquest propòsit. És precisament en aquesta escletxa de mercat on Birba vol créixer. Fortuny destaca el fet que han descobert 'zones on abans no veníem' i també han crescut en nous productes. Actualment tenen 45 referències al mercat, i en aquest 2010 n'han posat a la venda 5 de noves - la Núria per a celíacs, la Núria baixa en sucre, el mos de taronja i xocolata, la Núria-minixoco i la neula (que s'havia deixat de fabricar).

Fortuny qualifica 'd'esforç important' per una empresa com Birba el fet d'haver ampliat el catàleg de referències en 5 unitats. I situa el creixement per aquest 2010 en un 10%, gràcies als nous mercats i als nous productes. Fortuny destaca sobretot l'impuls que els ha aportat l'obertura de la nova fàbrica el 2007 ja que els ha permès ampliar la capacitat de producció i, per tant, el volum de negoci. En l'actualitat el volum de producció se situa als 3 milions d'estoigs, el que representa un milió i mig de galetes.

El secret de les galetes

El director d'operacions de Birba explica que el secret de la qualitat de les galetes es troba en el fet 'que els treballadors s'estimen el producte', perquè 'fa molt anys que són a Birba'.

A banda, l'altre 'gran' secret és la qualitat de les matèries primes. Fortuny explica que la voluntat de l'empresa és que els productes primaris 'siguin el més naturals possible'. 'Sempre mirem de comprar les matèries primes el més a prop possible': els ous de granges properes, els fruits secs de Tarragona i la mantega de Lleida.

Nous productes amb valor afegit

Productes que nodreixen i afavoreixen, 'aquest és el camí'. Segons Fortuny, els aliments nutricèutics són 'el mercat on cal créixer', perquè es tracta de productes amb 'valor afegit'. Birba és una empresa petita, que pot fer lots petits, que està al costat dels clients, i que 'sap allò que volen', afegeix. El creixement, segons el cap d'operacions de Birba, es concentra en aquest punt però cal 'tocar de peus a terra'. I afegeix que 'no es fan 100 anys fent disbarats', 'fent les coses bé, així hem de seguir'.

En el seu cas, Birba tendirà, en un futur, a anar incorporant fruites als seus productes per fer productes 'molt més saludables'. Fortuny afirma que l'empresa 'ha de ser conscient' dels seus handicaps però també cal tenir en compte que com que són una empresa de petites dimensions, 'som molt més àgils' i es poden fer productes que altres no poden fer perquè utilitzen grans línies de treball.

Exportació de galetes Birba

Birba concentra gairebé el 90% de les seves vendes al mercat estrictament català. Segons afirma Fortuny, 'per a nosaltres, exportar ja és anar a Espanya'. El mercat exterior més important que té Birba i que representaria el 10% de producció se situa a l'Estat espanyol.

Tot i estar consolidades, les exportacions que tenen a països com els Estats Units o el Japó representen un volum d'ingressos 'molt baix'. La Xina es postula, en l'actualitat, com 'el gran camp a explotar'. Fortuny assenyala que el xinès, és un mercat 'molt important' perquè tot i que té una població eminentment pobra, la classe mitja-alta, 'que és qui ens pot comprar els productes', representa gairebé 30 milions de persones.

Una caixa-record, l'últim recurs als aeroports europeus

Ciutats com Porto, Barcelona o Lisboa ja tenen la seva; ciutats com Praga, l'estan a punt de tenir. Es tracta d'una caixa-record amb una il·lustració de la ciutat en qüestió i un assortit de galetes Birba a l'interior. Fortuny explica que va adreçat al públic que està a l'aeroport i 'a última hora, encara no té cap record per portar a casa'. Els clients compren una caixa de galetes, -explica - i si les troben bones, 'possiblement haurem guanyat un nou client'.