Les bases dels sindicats de CCOO i UGT es desmarquen de les seves secretaries generals i es manifesten en contra de la privatització d'Aena a l'aeroport de Girona. Una cinquantena de treballadors dels dos sindicats i USO van protestar ahir a les instal·lacions de Vilobí contra el procés de privatització parcial d'Aena, malgrat que fa només uns dies les seves direccions van signar un acord on reclamaven el traspàs de l'aeroport en el marc precisament del procés de privatització. Tot i el document signat, ahir mateix els dos secretaris generals dels sindicats van negar estar a favor de la privatització.

Cal recordar, que tot i les protestes d'ahir, en l'acord signat el 22 de febrer pels secretaris generals de CCOO i UGT, entre d'altres representats del món social i empresarial de Girona, constava textualment que volien construir una Taula Estratègica per l'impuls del traspàs de l'Aeroport de Girona de l'Estat a la Generalitat «en el marc del procés de canvi de model aeroportuari estatal iniciat amb l'aprovació del decret de 3 de desembre de 2010 de modernització del sistema aeroportuari», que és la privatització. Un fet que posa de manifest, doncs, la contradicció entre les secretaries i les bases dels sindicats. Malgrat el document signat, però, els dos secretaris van negar ahir estar a favor de la privatització de l'aeroport.

La secretària general de l'UGT, Dolors Bassa, es va mostrar més contundent al negar el suport a la privatització. Bassa va explicar que l'acord signat tenia com a objectiu el traspàs de l'aeroport i no la privatització i va reiterar que UGT està en contra d'aquesta. «Nosaltres no havíem signat res de privatització», va afirmar Bassa, que va afegir que «el sentit de l'acord és el traspàs de l'aeroport de l'Estat a la Generalitat i la proposta ve de la mateixa Generalitat». Bassa va explicar que el Govern els va reunir per intentar impulsar el traspàs enmig del conflicte amb Ryanair i va reiterar que no se signava res de privatització.

«El que està clar és que la UGT estem en contra de la privatització total», va defensar Bassa, tot i que va destacar que si aquest procés es produís caldria mantenir els mateixos drets de tots els treballadors. «Si s'ha de fer, s'ha de fer en condicions. Quan es subroga qualsevol empresa, es subroga els treballdors amb les mateixes condicions. Si hi ha aquest procés el que no volem és que perdin drets. Per tant, el que reclamem és tenir els mateixos drets que fa 30 anys que hem estat demanant», va destacar Bassa, que va defensar que té el mateix discurs que els treballadors de l'aeroport.

Per la seva part, el secretari de CCOO, Bartomeu Compte, va destacar que encara no s'ha parlat sobre la privatització ni sobre els llocs de treball, sinó que cal garantir la viabilitat de l'aeroport. «La nostra mirada ara mateix és sobre la viabilitat de l'aeroport. En els llocs de treball encara no hi hem entrat. Aquest és el segon pas, garantir-los i aconseguir que siguin de més qualitat que la precarietat actual», va defensar Compte.

El secretari de CCOO va destacar que només estaria a favor de la privatizació si aquesta garantís la viabilitat. «Sobre la privatització hi estarem a favor si garanteix la viabilitat de l'aeroport de Girona i genera moviment econòmic, perquè això farà generar ocupació. Tot està lligat», va afegir.

Per la seva part, al matí, desmarcant-se de l'acord signat per les secretaries i equipats amb xiulets, cartells i una pancarta on es podia llegir «Per un servei públic, una Aena pública», els empleats van sortir del bloc tècnic de l'aeroport i van portar la seva reivindicació fins a l'interior de la terminal, on van llegir un manifest. El personal d'Aena va criticar que Foment hagi engegat el procés de privatització parcial dels aeroports, i van sostenir que aquesta mesura posa en entredit tant les seves condicions laborals com els seus llocs de treball. «Primer seran els de Madrid i els de Barcelona, i en seguiran d'altres; pel que veiem a venir, els aeroports on hi ha negoci i bons beneficis acabaran a mans de grans empreses privades», recollia una part del manifest. El text també es preguntava, però, què passarà amb els aeroports deficitaris. «Se'ls quedarà l'Estat o els tancarà? O potser es vendran a preu de saldo?», segons l'escrit. El portaveu de la UGT a l'aeroport de Girona, Josep Codina, va criticar que encara hi ha «moltes incògnites» al voltant del procés de privatització, i que «s'amenaça» greument el futur de la plantilla.

«Volem un manteniment de l'ocupació i de les condicions laborals», va reclamar Codina, que va afegir que «tot i que actualment no siguin res de l'altre món, el fet que se'ns subrogui a una societat anònima obre la porta a expedients de regulació i pèrdua de drets».

Sense acord

La reunió entre Aena i els sindicats CCOO, UGT i USO d'ahir a la tarda a Madrid va acabar sense cap acord i sense data concretar per reemprendre les negociacions, segons declaracions a la sortida del portaveu de CCOO, José Manuel Lorenzo. De manera que la convocatòria de vaga continua en peu. Lorenzo va explicar que Aena els va entregar una proposta «sense abordar l'element clau de les negociacions», que són les concessions. La següent es farà, doncs, un cop valorada aquesta proposta.