Si la Generalitat i Ryanair to tanquen aviat un acord que garanteixi la continuïtat de l'aerolínia de baix cost a Girona perillen uns 500 llocs de treball. Són els càlculs que fa el sindicat UGT, que ahir va adevertir que la reducció de vols que ja ha aplicat la companyia irlandesa ha tingut les primeres conseqüències en forma d'acomiadaments, tant en empreses que operen a l'aeroport com en negocis propers.

La UGT va xifrar ahir en 1.510 els treballadors que ocupen les 48 empreses que estan radicades acutalment a l'aeroport de Girona. A aquests cal afegir-hi els empleats d'empreses que fan serveis a l'aeroport -per exemple de manteniment-, així com els d'hotels, restaurants, pàrquings i altres empreses de serveis propers. Tot plegat sumen més de 1.700 treballadors.

Per al el secretari de Política Sindical de la UGT de Catalunya, Camil Ros, és "urgent" que Generalitat i Ryanair tanquin un acord. En cas contrari, va calcular que es perdrien entre un 10% i un 30% dels llocs de treball actuals.

"Si el setembre o octubre no es recuperen vols serà quan començarà a notar-se la destrucció de llocs d'ocupació".

Però ja hi ha empreses que han començat a prescindir de personal, com un hotel proper a l'aeroport que ha tancat un menjador davant la davallada de passatgers.

Però l'empresa que més està notant la situació és Lesma, firma de Ryanair per a severis de terra. Recentment ha acomiadat nou treballadors i està planejant ?reduccions de jornada a la resta.

El secretari general de la ?Federació de Transports de la UGT de Catalunya, Joan Moreno, va lamentar que a Lesma s'ha passat en els tres últims anys de 240 a 80 treballadors, i que els que queden estan treballant el doble del que els correspon cobrant ?menys.

Segons Moreno, els plantejaments actuals de l'empresa són insostenibles i "segurament acabarà amb un conflicte".

Aposta pel baix cost

Tant Moreno com Ros van ?coincidir a assenyalar que "l'aeroport de Girona serà de baix cost o no serà". En aquest sentit, van lamentar la falta de veus crítiques amb el fet que el Prat s'hagi convertit en un aeroport que aculli aquest tipus de companyies, el que consideren un fet inèdit a ?Europa.

Moreno va alertar que Girona, Reus i Alguaire són aeroports ideals pel model que preconitza Ryanair, i que si aquesta aerolínia deixa aquests aeroports serà ?impossible trobar un substitut.

Abans de l'arribada de Ryanair, a l'aeroport de Girona hi havia poc més de 400 treballadors coincidint amb la temporada turística i l'arribada de vols xàrters dels touroperadors.

En els últims dos últims anys, l'aeroport de Girona ha perdut un 12% de passatgers, després de superar el 2008, els cinc milions de viatgers. Fa poques setmanes, Ryanair va tancar la ruta amb Madrid, la que més passatgers aportava als comptes de la companyia.

A més és el tercer aeroport en beneficis, segons el rànquing ?estatal del 2009, i el cinquè en ?ingressos, per tot això, la UGT ?defensa una gestió individualitzada que tingui en compte les ?peculiaritats del territori i per això cal la transferència de la gestió dels aeroports de l'Estat a Catalunya.