El sector de les dues rodes no aixeca el cap. La indústria es deslocalitza i els venedors veuen com cada vegada matriculen menys unitats. A les comarques de Girona, s'han matriculat 1.136 motos entre gener i maig, el que suposa un descens de l'11% respecte al mateix període de l'any passat. La caiguda de vendes de ciclomotors és encara més acusada, amb un descens del 39%.

Tot i que a Girona el sector industrial continua actiu -Gas Gas, Rieju i Ossa mantenen les seves fàbriques actives-, també han notat la decissió de Yamaha i Derbi de tancar. I és que, els fabricants gironins, de menor dimensió, comparteixen proveïdors amb els grans productors que ara tanquen portes. Aquest fet ja està repercutint directament en la seva producció.

La patronal del sector, Anesdor, va explicar a través d'una nota que el descens de vendes es produeix en un context de crisi econòmica, però puntualitza que el retrocés s'explica en gran mesura per la nova segmentació per a l'obtenció dels permisos de conduir motocicletes.

Problemes normatius

En virtut d'aquest nou esquema, l'única via per accedir al carnet per conduir les motos més potents (A) és acumular dos anys d'experiència amb vehicles de menys potència (permís A2).

Aquest sistema es va introduir el 8 de desembre de 2009, motiu pel qual fins a desembre de 2011 els motoristes amb permís A 2 no tindran els dos anys requerits d'experiència per accedir al carnet A.

Aquesta situació ha provocat que les vendes de motocicletes d'entre 501 i 700 centímetres cúbics s'enfonsin un 41 per cent el maig, amb poc més de 1.300 unitats, i acumulin des de començament d'any un retrocés del 35 per cent.

La motocicleta lleugera (fins a 125 cc) retrocedeix un 4% després de matricular 7.574 unitats. Aquest tram acapara el 60% del total de vendes.

En l'acumulat anual es porten registrades 48.881 matriculacions, que representen una caiguda del 10,8% enfront de les 54.834 operacions completades fins a maig de 2010. Amb excepció de l'avanç de la motocicleta lleugera (1,5%) tots els trams retrocedeixen, sent de nou les motos d'entre 501cc i 700cc les que experimenten el descens més important amb una caiguda superior al 35%.

El petit de les dues rodes també està perjudicat pel nou esquema de permisos de conducció, que va suposar elevar el setembre de 2010 l'edat d'accés a 15 anys. Així, les vendes de ciclomotors acumulen un descens del 29,8% fins al maig al maig. Els ciclomotors amb canvi i els de tipus escúter baixen un 45,7% i un 27,1%, respectivament, mentre que els de canvi automàtic es contrauen un 38,5% amb només 86 unitats matriculades.