­Els camions espanyols pagaran 83 milions d´euros més a l´any per creuar França. És el cost de l´«eurovinyeta», la Directiva que acaba d´aprovar el Parlament Europeu amb el rebuig dels governs d´Espanya i altres països perifèrics del Vell Continent com Itàlia, Grècia o Irlanda, encara que no s´aplicarà a les carreteres espanyoles, tal com va anunciar el ministre de Foment, José Blanco. Actualment, els peatges existents varien entre 15 i 25 cèntims per quilòmetre depenent del tipus de camió i carretera. La nova norma autoritzarà un increment de les tarifes d´entre el 20% i el 30%, segons els càlculs que estima Brussel·les, i traduït a euros suposarà un augment de costos per als camions de fins a 30.000 euros anuals per vehicle, segons la Confederació Espanyola de Transport de Mercaderies (CETM), una xifra que rebaixa a uns 12.000 euros (mil al mes) l´Associació de Transports de Girona (Asetrans).

Aquesta nova eina de recaptació d´impostos comptarà amb el vistiplau del Consell de Ministres abans de l´estiu entrant. Posteriorment, els Estats membres tindran dos anys per transposar-lo a les seves legislacions nacionals.

L´innovador peatge només s´aplicarà als camions de més de 3,5 tones i no als vehicles privats, si bé en aquest camp també deixa llibertat als governs per deixar fora o no els vehicles de menys de dotze tones. Ara, els peatges existents varien entre 15 i 25 cèntims per quilòmetre, depenent del tipus de vehicles i carretera.

Enmig de la caiguda de l´activitat per la crisi econòmica (al primer trimestre ha caigut un 7,2% respecte al mateix període de temps de 2010, mentre els costos creixien un 8,7%, sobretot pel preu del gasoil) i l´escalada dels combustibles, el secretari general d´Asetrans, Carlos Palacio, va lamentar l´aplicació d´una norma que compta amb un fort rebuig dels països perifèrics, encara que amb un gran suport des de Centreeuropa. A qui més perjudica és a qui més quilòmetres recorre.

Tot i ser improbable, Palacio espera que el Govern espanyol faci pressió i aconsegueixi que els ministres europeus acabin descartant o aparcant la mesura.

Segons el responsable de la patronal gironina, «una pujada de peatges com la que s´està parlant ens perjudicarà greument i serà la ruïna per a molts transportistes i empreses».

Va recordar que el sector viu moments «molt difícils». «A la caiguda de demanda de transport que arrosseguem per la crisi, s´hi ha afegit ara el tema de la verdura, l´exportació de la qual ha caigut en picat».

Palacio afegeix que «amb ­aquesta falta de demanda de transport i amb uns costos disparats -des del gener de 2009 el gasoil ha pujat un 40%- és impossible repercutir als clients un increment dels peatges».

Competència

Mentrestant, el transport de mercaderies per ferrocarril a Espanya es troba en un moment clau per a la seva sostenibilitat com a negoci. Amb una quota de mercat actual que se situa a l´entorn del 4% i amb rendibilitats qüestionables, els propers anys marquen una nova estratègia per al sector. Un recent estudi de la consultora PwC considera factible l´objectiu del Govern d´incrementar el pes del transport de mercaderies per tren fins a uns nivells d´entre el 8% i el 10% del total el 2020, encara que no del 20% tal com pretenen les administracions públiques.

Des de la UE estan desenvolupant polítiques de suport decidit a aquest mitjà, que en el cas espanyol tenen el seu exemple més recent en el Pla Estratègic per a l´Impuls del Transport Ferroviari de Mercaderies a Espanya, presentat el mes de setembre passat. L´informe de PwC «Prenent la via cap a un transport de mercaderies intel·ligent» considera que ha arribat el moment que empreses i administracions impulsin el ferrocarril de mercaderies com a pilar d´una economia eficient a Espanya. Aquí es troba l´anhelat corredor mediterrani -fonamental per als ports de València, Barcelona i Algesires-, que segons els plans de Foment estarà operatiu l´any 2020. El Govern realitzarà una inversió global de 51.300 milions d´euros, dels quals ja s´han invertit 8.400 milions.

Aquest corredor ferroviari discorre al llarg de 1.300 quilòmetres per quatre autonomies -Catalunya, la Comunitat Valenciana, Múrcia i Andalusia-, aglutina gairebé la meitat de la població espanyola, el 40% del producte interior brut (PIB) i connectarà la frontera francesa amb Algesires, tant en transport de mercaderies com de passatgers.

Sigui com sigui, Palacio va defensar que el ferrocarril segueix sense ser competitiu per al transport de mercaderies. «Ningú amb dos dits de front dubta que la carretera és avui molt més competitiva que el ferrocarril». I posa un exemple ben il·lustratiu: «El tren de mercaderies entre Barcelona i Lió necessita dues màquines per fer front al gran pendent. El cost és tan elevat que només el pot assumir una empresa pública».

D´aquí a una dècada, segons l´in­forme de PwC, en el cas del ferrocarril de mercaderies, per complir amb els objectius del Pla Impuls, els operadors del sector haurien de ser capaços d´augmentar la seva producció notablement.