La tuneladora Albera, que perforarà el túnel transfronterer de la MAT des de la part catalana, començarà a treballar dimarts que ve. Després d'arribar desmuntada per peces des d'Alemanya, l'enorme cuc de ferro de 308 metres ja es troba encarat a la banda del túnel que dóna a la Jonquera (Alt Empordà). De moment, els operaris ja han excavat 40 metres de la galeria que portarà els 400 kV a través dels Pirineus, seguint en paral·lel el túnel del TAV. A partir d'aquest 14 de febrer, l'Albera entrarà dins la muntanya per perforar el túnel de la MAT, de 8,5 quilòmetres. Tot i això, no farà la feina sola. I és que tindrà una bessona francesa -batejada com a 'Canigó'- que treballarà des de l'altra banda.

La construcció de la tuneladora Albera, que va fer l'empresa alemanya Herrenknecht, va acabar-se a finals de l'any passat. A mitjans de desembre, el fabricant va entregar aquest enorme cuc de ferro de 308 metres als responsables de l'obra de la interconnexió de la MAT (el consorci Dragados-Eiffage TP i la societat Inelfe, integrada a parts iguals per Red Eléctrica i la seva homònima francesa RTE).

Des d'Alemanya, l'Albera va viatjar fins a l'Alt Empordà per peces, on va arribar tant per mar com per carretera. Al port de Palamós (Baix Empordà) van desembarcar el capçal de tall de la màquina, que té un diàmetre de quatre metres i una longitud d'onze metres i mig.

Per carretera, van anar arribant fins a la base de muntatge -situada a la falda dels Pirineus- els 21 vagons del tren posterior que anirà completant el túnel a mesura avanci l'excavació. Ara, la tuneladora ja està encarada per poder començar a treballar i fer realitat el túnel transfronterer. Això passarà el proper dia 14, quan l'enorme cuc de ferro s'engegarà i començarà a endinsar-se dins la muntanya.

De moment, els operaris ja han excavat 40 metres de la galeria que portarà els 400 kV a través dels Pirineus. A més, també han cimentat aquesta entrada, que serà el punt de partida de perforació de l'Albera.

La tuneladora s'ha dissenyat per excavar sobre diferents superfícies (roca dura, zones de falles o terrenys tous). Juntament amb la seva bessona francesa, que s'ha batejat com a 'Canigó' i perforarà des de l'altra banda, l'Albera excavarà un túnel de 8,5 quilòmetres que creuarà els Pirineus, i que anirà en paral·lel al del Pertús, per on passa el TAV.

Les boques d'aquest túnel es troben a la Jonquera (a la part catalana) i a Montesquiu (a la part francesa).

Un tram de 64,5 quilòmetres

El tram de la interconnexió abraça 64,5 quilòmetres. Comença a la subestació de Santa Llogaia d'Àlguema (Alt Empordà), on també han començat els treballs, i s'estén fins a Baixàs (a prop de Perpinyà).

Fins a Santa Llogaia d'Àlguema, la línia de 400 kV serà aèria -és a dir, passarà per torres- i en corrent altern. Un cop s'endinsi cap al subsòl, però, s'haurà de convertir el corrent d'altern en continu -perquè sinó tant els costos de construcció com de manteniment es multiplicarien- i rebaixar-ne la tensió fins a 320 kV.

Al llarg de més de 50 quilòmetres del tram transfronterer el cablejat passarà soterrat a través d'una rasa de formigó. A la part catalana, la rasa es farà sota camins ja existents, que passen paral·lels a les dues grans infraestructures de l'Empordà (el TAV i l'autopista AP-7). Quan la MAT arribi als Pirineus, els 320 kV creuaran la frontera mitjançant el túnel paral·lel al de l'alta velocitat.

Dels 8,5 quilòmetres de túnel, només 1,1 es trobaran a l'Alt Empordà i la resta, ja en territori francès. La infraestructura tindrà un diàmetre de 3 metres i mig i "serà d'ús exclusiu per als cables de l'enllaç, ja que la instal·lació no s'utilitzarà per a altres serveis", indica Inelfe, que s'encarrega de fer l'obra.

I hi afegeix: "A més, un cop entri en funcionament la interconnexió, el túnel es tancarà al trànsit de persones i tot el manteniment es realitzarà de forma mecanitzada". La interconnexió elèctrica amb França ha d'entrar en servei l'any 2014.

Quinze municipis

A la part francesa, el tram de la interconnexió creuarà quinze municipis. A la part catalana, la MAT en creuarà onze, tota a l'Alt Empordà. En concret, es tracta de Santa Llogaia d'Àlguema, Vilafant, Figueres, Llers, Pont de Molins, Cabanes, Biure, Capmany, Darnius, Agullana i la Jonquera.

La interconnexió compta amb un pressupost de 700 milions d'euros (MEUR) i ha estat declarada projecte d'interès europeu. La Unió Europea en finança 225 MEUR dins el marc del programa EEPR (European Energy Program for Recovery). D'altra banda, Inelfe ha signat un acord amb el Banc Europeu d'Inversions (BEI) per rebre un préstec de 350 MEUR destinat a aquest projecte.