El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha alertat aquest dimecres que la manca del contracte programa de Renfe està bloquejant la implantació d'una xarxa de Rodalies a Girona i Tarragona. Durant la compareixença davant de la comissió de Territori i Sostenibilitat del Parlament, el conseller ha exigit a l'Estat que "compleixi" amb els seus compromisos, com la modificació de la llei ferroviària, que permetria a la Generalitat triar operador, o el pla d'inversions a Rodalies. Recoder ha indicat que el Govern negocia amb Foment per arribar a un pacte sobre el contracte programa, però ha admès que no es pot signar un acord "amb una institució que no compleix".

El conseller ha explicat que aquest tema es debatrà en la trobada de l'òrgan mixt de coordinació Generalitat-Renfe, que s'ha de reunir dilluns que ve. En aquesta reunió, que s'havia de celebrar aquest dimecres i s'ha acabat posposant, també s'hauria d'anunciar previsiblement la destitució del president de Rodalies de Catalunya, Miguel Ángel Remacha, segons han informat diversos mitjans.

El pla d'oferta de Rodalies de Catalunya 2011-2015, elaborat pel Govern i adoptat per l'òrgan mixt de coordinació Generalitat-Renfe, preveu la creació de xarxes de Rodalies a les principals àrees metropolitanes de Catalunya, segons ha recordat el conseller durant la compareixença.

A les àrees de Tarragona i Girona, el disseny funcional de la xarxa està enllestit i es podria iniciar la seva implantació aquest any, però l'obstacle que ho impedeix és la manca de marc contractual i econòmic -el contracte programa de Renfe- que està pactat però no signat. Pel que fa a Lleida, el Departament està duent a terme un estudi de mobilitat amb els principals agents del territori per consensuar un nou pla integral de transport públic.

Els FGC a Terrassa mantenen el calendari anunciat

El conseller s'ha referit al perllongament dels FGC a Terrassa, una obra que comprèn un tram de 4,5 quilòmetres i tres estacions, per assegurar que continuar fent el projecte sense pagar-lo portaria al "desastre". Per això, Recoder ha repetit que el Govern va aturar l'obra per buscar com finançar-la i, un cop trobats els recursos, renegociar amb les empreses constructores.

El conseller ha reiterat que la Generalitat es va comprometre amb els alcaldes implicats a presentar un pla abans de l'estiu, termini que encara no ha arribat, i ha refermat el compromís de l'executiu català amb el calendari que ja es va anunciar, que prolonga les obres més enllà del 2013.

El Govern negocia amb companyies de baix cost per aconseguir més vols a Girona i Reus

Recoder també ha parlat sobre el futurs dels aeroports de Girona i Reus i ha explicat que, a més dels acords "positius" amb Ryanair, el Govern està aconseguint "bons resultats" de les reunions que s'han mantingut amb altres companyies de baix cost per operar des d'aquestes instal·lacions.

El conseller ha citat diversos esdeveniments turístics internacionals a Moscou, Berlín, Londres, Madrid o Tallin, on el Govern aprofitarà per tenir trobades amb altres aerolínies que es puguin interessar en volar a Girona i Reus.

No es preveu ni es descarta un transvasament del Roine

"No contemplem cap transvasament, però no descartem la línia de treball de transvasar aigua del riu Roine a Catalunya", ha manifestat Recoder. El conseller ha afegit que les restriccions del règim hidrològic de Catalunya, que ja és "molt irregular", es poden agreujar pel canvi climàtic. Recoder ha argumentat que la política del Govern ha evitat que els problemes d'una eventual sequera fossin més greus, però que no es pot descartar un transvasament des del Roine.

"Es tractaria d'un projecte complex a nivell tècnic i polític i de llarg recorregut", ha apuntat Recoder, fet que juntament amb l'actual situació pressupostària, fan que aquesta línia d'estudi es mantingui "activa", però s'analitzin altres possibilitats.