La direcció de Banc Santander ha decidit absorbir la seva filial Banesto, de la qual té el 89,74% de les accions. La decisió també afecta la banca privada Banif, controlada al 100% pel banc presidit per Emilio Botín. L'operació acordada pel consell d'administració del Santander s'explica en el marc de reestructuració del sector financer espanyol que obliga a racionalitzar la xarxa d'oficines i a reduir costos. El Santander preveu tancar la integració el maig vinent i la unificació de marques suposarà un estalvi de 520 milions el tercer any.

L'intens procés de concentració que està vivint la banca espanyola, on no s'espera que sobrevisquin més de deu entitats, ha portat el Santander a prendre una mesura dràstica per guanyar quota de mercat, sacrificar la marca que mantenia amb més atencions, Banesto.

Durant anys el Santander ha defensat públicament que la competència entre entitats del mateix grup era sana i li permetia créixer en quota de mercat. Per tant, la seva filial no estava a la venda ni havia de ser absorbida. Ho afirmava fa poc el president del grup, Emilio Botín.

Què ha passat perquè el banquer més important del país canviï d'opinió i es desdigui de les seves pròpies paraules?

La resposta ha vingut de la mateixa cúpula. "Fins fa poc competíem amb 50 entitats en el mateix mercat, i comptar amb dues marques a la vegada ens ha permès competir d'una manera més eficaç i més eficient, guanyant quota de mercat", explicava el director financer, Jose Antonio Álvarez, en una trobada amb analistes.

"Però ara ens acostem a un entorn en el qual només hi haurà deu competidors i el creixement serà limitat. En aquests temps és més recomanable comptar amb una sola marca", afegeix.

Com a conclusió, explica que "l'estratègia d'una marca única és la més apropiada en mercat de sota creixement", i per això es recolzarà en la marca Santander per guanyar quota de mercat d'una forma selectiva.

I les previsions que té el banc avalen aquest plantejament, atès que després de la integració de la marca Banesto i la de Banif -dedicada a banca privada- la quota de mercat del grup Santander en crèdits creixerà en dos punts bàsics, fins al 13 % de tot el mercat.

La direcció del Santander també s'ha fixat en el que ha ocorregut en altres països per arribar a la conclusió que, en un procés de concentració com l'actual, els grans sempre surten guanyant.

Les cinc grans marques espanyoles -Santander, BBVA, La Caixa, Bankia i Sabadell- controlaran el 75 % del mercat, un panorama desafiador per al client, que tindrà menys opcions per triar, però que als bancs els permetrà "ajustar de manera més racional els preus". El grup que presideix Emilio Botín defensa que la marca Santander no només és la més forta del sistema financer espanyol, sinó la quarta del món, només per darrere del HSBC, Wells Fargo, i Bank of America.