Les empreses agroalimentàries gironines fa anys que miren cap a l'exterior, però l'exportació ha passat a ser una prioritat per a moltes d'elles. Un total de 33 pimes gironines van participar ahir en el seminari "Com introduir el sector del gurmet i del vi als Estats Units i Alemanya".

La jornada la van dsenvolupar directors dels Centres de Promoció de Negocis d'ACC1Ó -agència dependent del Govern català- a Miami i Berlín. En el seminari es van intentar donar eines necessàries a l'empresariat català per entrar en aquests mercats. De fet, Alemanya és el país que més vi importa del món i el mercat més gran de productes ecològics d'Europa. De la seva banda, els Estats Units compten amb 138 milions de consumidors gurmet. Per als dos mercats, ACC1Ó disposa d'eines específiques de promoció.

A Berlín, hi ha la "Plataforma del vi 2013", un projecte de promoció comercial d'un grup de bodegues al mercat alemany durant un any. Així mateix, el Club Gourmet-Ecològic ofereix a les empreses catalanes la possibilitat de introduir o consolidar la seva presència en el mercat alemany a través d'un assessorament personalitzat que determinarà l'estratègia de comercialització més adequada i la identificació dels clients més idonis.

Als Estats Units, la Generalitat ha posat en marxa Catalan Wines USA, que defineix com "una solució tant logística com de promoció i cerca de canals comercials".

La fórmula permet apropar el producte al mercat per tal de fer-lo més atractiu a potencials distribuïdors americans. L'objectiu és fer créixer la xarxa de contactes per aconseguir entrar i posicionar el vi català al mercat dels Estats Units.

A banda d'aquests sectors específics, els directors els directors de les oficines de Miami i Berlín, i també el de Bogotà, van reunir-se amb empreses gironines d'alres sectors que es van interessar per les caractarísiques d'aquests mercats.

Segons ACC1Ó, en altres sectors, els Estats Units presenten oportunitats de negoci per a les empreses relacionades amb les noves tecnologies en el camp de la salut. Igualment, destaca la demanda de solucions relacionades amb les Smart Cities i de maquinària i tecnologia per a la indústria manufacturera.

El mercat d'Alemanya es caracteritza pel sector industrial, molt potent em àmbits com l'automòbil. El país destina molts recursos a la recerca i innovació, on les empreses catalanes poden trobar oportunitats.

Finalment, a Colòmbia, els sectors amb més oportunitats són els relacionats amb la construcció i infraestructures, entre les quals destaca el transport, l'agroindústria, el turisme, el sector farmacèutic i el biotecnològic.

Les reunions celebrades ahir a Girona s'emmarquen en la vintena Trobada amb els Centres de Promoció de Negoci d'ACC1Ó, celebrada a Barcelona.

El director general d'Indústria de la Generalitat, Antoni M. Grau, explica que les empreses exportadores catalanes s'estan interessant de manera creixent en mercats com Austràlia, l'Amèrica Llatina i el Nord d'Àfrica davant la crisi econòmica a l'Estat i de la resta de la UE.

Els projectes amb inversió pública en obra civil, edificació o gestió de recursos com l'aigua, l'energia o el medi ambient estan centrant enguany part de l'interès dels participants en aquest fòrum d'internacionalització de les empreses catalanes.

L'informe "Radiografia de les exportacions catalanes 2012" mostra que el sector exterior català representa el 28% del PIB i va assolir el rècord històric l'any passat amb exportacions per valor de 58.283 milions d'euros, un 5% més interanual i un 15% més que abans de la crisi. El nombre d'empreses que venen a fora de l'Estat ha arribat a les 45.000, un 6,3% més en relació a 2011, i 11.554 companyies més que abans de la crisi.

"Catalunya és un país amb un sector exportador molt important, amb una generació de riquesa de base industrial i sectors molt diversos. L'economia catalana disposa d'empreses molt competitives a nivell global i que compten amb nivells d'exportació significatius", va dir Grau. El Govern apunta que la química, l'automoció, l'agroalimentari, el metal·lúrgic, el tèxtil, i de la maquinària com els sectors més ben posicionats per créixer a l'estranger.