El microcrèdit va néixer com un instrument dirigit gairebé exclusivament a persones en risc d'exclusió social, encara que la gravetat de la crisi ha "normalitzat" el perfil de beneficiaris a Espanya, fins a convertir-se en una eina financera al servei dels emprenedors. Així ho constata l'informe sobre l'impacte dels microcrèdits el 2012 elaborat per MicroBank, entitat que només l'any passat va concedir un total de 40.784 nous préstecs per un import global de 235,4 milions d'euros.

El document destaca que el perfil del beneficiari d'un microcrèdit ja no és el d'una persona emprenedora amb pocs recursos i sovint procedent de col·lectius en risc d'exclusió, sinó, majoritàriament, el d'una persona en situació de desocupació que vol emprendre una activitat o el d'un autònom o petit empresari que necessita finançament per mantenir o ampliar el seu negoci. "L'emprenedoria per necessitat creix al mateix temps que el perfil del beneficiari s'allunya dels grups més exclosos", indica l'informe.