A poc més de tres setmanes de Nadal, el comerç importa algunes tradicions nord-americanes per intentar reactivar les vendes, a base de descomptes en dies puntuals. Durant el cap de setmana hem vist algunes cadenes celebrar el Blak Friday o divendres negre, en el qual han arribat a oferir rebaixes del 20% al 40%. Avui és el torn del Cyber Monday (ciberdilluns), en el qual algunes empreses de comerç electrònic ofereixen descomptes molt atractius. Companyies gironines -com les botigues del grup Tradein.com, o de Fundix.es (del grup Castey)- s'han sumat al que els seus promotors han anomenat eDay.

Més de 150 empreses participaran avui en una nova edició de l'eDay, promogut per l'empresa eWorld, com el dia de les rebaixes anticipades en el comerç electrònic. La voluntat dels seus impulsors és que marqui el tret de sortida a la campanya de Nadal permetent que els consumidors puguin comprar durant 24 hores tota mena de productes de les millors marques, amb descomptes de fins al 80%.

Segons María José Mayor, directora d'eWorld, realitzar les compres nadalenques durant l'eDay suposa un estalvi de fins a un 40% de mitjana en el pressupost destinat a aquest fi, cosa que en un context econòmic com l'actual significa poder accedir a un producte de més qualitat o incrementar el nombre de regals.

El web de l'eDay està activa des del passat 16 de novembre per facilitar als usuaris la consulta dels productes i ofertes que poden adquirir durant aquest dia.

Mayor va remarcar que des de l'eDay es pretén potenciar les vendes en línia, que no només es limiten al món de la moda, sinó que engloben altres sectors com l'electrònica, la restauració, el turisme, l'oci, la decoració, la cosmètica, la bellesa, o els electrodomèstics, entre d'altres. A més, a aquesta edició s'han volgut incorporar botigues en línia més peculiars, com farmàcies o el col·leccionisme de monedes.

Com a novetat, han creat dos concursos en Xarxes Socials. Des del compte de Twitter, i amb el hashtag #eDayNavidad, se sortegen dos xecs de 200 euros per gastar durant aquest dia, i a Facebook, i se sortegen dos sopars per a dues persones.

Als Estats Units, el Ciberdilluns és el dia de més nombre de compres per Internet i més de 100 milions de nord-americans es plantegen comprar alguna cosa durant una jornada en la qual el comerç electrònic factura més de 350.000 euros per minut.

A Europa, la jornada de compres per Internet ja és present en països com Alemanya, Regne Unit i Portugal.

La franja horària en què més compres es van registrar en el Ciberdilluns americà i en els d'Europa va ser entre les 13.00 i les 14.00 hores, coincidint amb el dinar.

L'augment dels internautes, l'extensió dels dispositius mòbils i les cada vegada més segures modalitats de pagament segueixen empenyent les estadístiques del comerç electrònic a Espanya. Aquest negoci va generar l'any passat 12.383 milions d'euros, la qual cosa representa un augment del 13,4% pel que fa a l'exercici anterior.

La pujada és menor que l'experimentada el 2011 (19,8%), però es produeix en un context de forta crisi econòmica i de caiguda del consum intern en gairebé tots els segments econòmics.

La principal causa del creixement d'aquesta activitat comercial és l'augment del nombre d'internautes compradors. El 2012, la proporció d'usuaris d'Internet que realitzen compres per la xarxa es va incrementar un 15% i se situa en 15,2 milions. També contribueix a l'expansió del comerç electrònic el creixement continuat de població internauta que, amb 27,2 milions de persones, representa el 69,9% de la població espanyola major de 15 anys, la qual cosa suposa 3,6 punts percentuals més que el 2011, segons l'últim estudi anual sobre comerç electrònic realitzat per l'Observatori Nacional de les Telecomunicacions i de la Societat de la Informació (Ontsi) que va fer públic fa uns dies per part del Ministeri d'Indústria.