16 de febrer de 2014
16.02.2014
la setmana econòmica

l'aeroport de Girona perd pistonada

17.02.2014 | 14:47
l'aeroport de Girona perd pistonada

Anivell internacional la setmana ens ha deixat poques novetats en l'àmbit econòmic, la Reserva Federal dels EUA, dirigida ara per Yellen, manté el mateix discurs respecte a la seva percepció econòmica i les actuacions de política monetària, que probablement es mantingui un calendari de retirada dels estímuls en la mesura que millora l'activitat econòmica i la recuperació del mercat laboral al país. A l'àrea de l'euro es confirma la millora progressiva de l'activitat econòmica el quart trimestre del 2014, amb un avenç d'un 0,3% trimestral, que permet registrar un creixement en termes interanuals per primera vegada des del 2011. Per economies, Alemanya i França, juntament amb Espanya són les que han registrat un creixement més important en el trimestre. En conjunt, les dades es mantenen en la línia de les previsions dels analistes, i confirmem que la recuperació de l'àrea de l'euro es preveu molt modesta i que la capacitat d'atracció de l'economia Alemanya ha estat inferior a la darrera part de l'any, com a conseqüència de la desacceleració del comerç internacional i especialment de les economies emergents, la qual cosa perjudica notòriament a la capacitat d'exportar de les economies perifèriques europees. A més, cal recordar que l'asimetria en la política monetària dels EUA i del BCE manté la cotització de l'euro en nivells elevats, per sobre dels 1,35 dòlars per euro, llastrant novament la competitivitat del preu de les exportacions europees. A Espanya no hi ha hagut massa novetats, la compravenda d'habitatges modera el seu ritme de contracció el 2013, fins al 2,5%, molt per sota de la contracció de l'11,5% registrada el 2012. La inflació del mes de gener es confirma d'un 0,2% interanual, una dècima per sota del mes anterior, per la contracció dels preus de l'energia, begudes alcohòliques si tabac. D'altra banda, la inflació subjacent, que elimina els components més volàtils de l'índex general, es manté en el 0,2%, la qual cosa encara manté la preocupació dels analistes respecte a les probabilitats de deflació per falta de demanda. Però la notícia econòmica més important de la setmana ha estat la publicació de les dades de viatgers de l'aeroport de Girona que es contrau d'un 3,8% el 2013, consolidant una tendència molt negativa des del 2008, que va assolir el màxim de viatgers de 5,5 milions. En aquest sentit cal fer un plantejament important, i considero que deslligar la marca de Girona a una sola aerolínea de baix cost que permeti establir una oferta de viatges regulars en el temps. Com a economista i gironí tinc una gran preocupació respecte al futur de l'aeroport de Girona, sabem que el proper cicle econòmic de recuperació estarà condicionat fonamentalment per les exportacions i bona part d'aquestes per l'aportació del turisme. Sóc un ferm defensor de les bondats que té Girona i província per a atreure turisme nacional i ?estran?ger, però no sóc capaç de veure una estratègia a mitjà i llarg termini que estigui orientada a aconseguir aquesta fita. Tenim a la ciutat moltes iniciatives regulars com Temps de flors, les Fires, i altres que s'han consolidat en poc temps, com el Girona 10, a més, tenim capacitat d'atreure turistes especialment a l'estiu, però també els esports de muntanya estan contribuint positivament a la recepció de turistes. Però la principal inquietud que manifesto és que no tinc capacitat de percebre una estratègia que conciliï tota aquesta oferta d'oci, cultura i turística en conjunt destacant les alternatives de la província en el seu conjunt per establir una forta percepció de marca amb moltes alternatives i serveis d'alta qualitat.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook