A l'hora d'establir per primera vegada un contacte amb una companyia de telefonia és possible que aquesta ofereixi les seves millors condicions a aquells clients que es comprometin a romandre durant un temps determinat utilitzant els seus serveis, és a dir, a signar un contracte de permanència.

Per regla general, aquest tipus de contractes solen anar lligats a alguna millora en l'oferta inicial o, sobretot, a l'adquisició d'un terminal mòbil sense costos. Però a canvi, s'estableix el compromís del client de romandre amb l'operadora per un temps que sol oscil·lar entre els 12, 18 o 24 mesos i amb importants penalitzacions en cas d'incompliment que ronden els 200 euros.

Val la pena el compromís de no poder canviar de companyia durant el temps que indiqui cada empresa? La resposta depèn de les característiques pròpies de cada client, les seves necessitats i el que més valori en el moment de signar el contracte, però l'habitual és que se situï més propera al no. De fet, un dels aspectes que els consumidors valoren cada vegada més en una empresa de telefonia és que aquesta els permeti canviar a altres diferents amb total llibertat.

Acabar amb la permanència

Dit això, és cert que molts contractes ja establerts compten amb una d'aquestes clàusules que eviten que els clients descontents s'animin a tallar la relació amb la seva operadora. Però cancel·lar una permanència sense penalitzacions és possible sempre que l'empresa hagi incomplert el seu contracte d'alguna d'aquestes formes:

-Canvis en les tarifes. Si l'operadora decideix fer canvis en alguna de les tarifes que ja es troben ofertades, està obligada a avisar als seus clients amb almenys un mes d'antelació. Temps durant el qual el consumidor pot triar entre acceptar les noves condicions o per contra, donar de baixa el servei sense problemes. És possible abandonar la companyia sense penalitzacions tant si no es compleixen els terminis com si no s'accepten els nous termes.

Alta en serveis sense permís del client. Una pràctica que per desgràcia no és estranya entre les companyies telefòniques consisteix a donar d'alta als seus usuaris en serveis addicionals sense el seu consentiment exprés. De nou, es produeix un incompliment del contracte i el client pot triar trencar-lo.

Incompliment de compromisos. En signar un contracte el consumidor es compromet a actuar d'una manera determinada, però l'operadora també. Si un dels seus serveis deixa de funcionar o no ho fa correctament, canviar de companyia hauria de ser gratuït.

Alternatives 'low cost'

L'aparició de les operadores baix cost, també conegudes com OMVs (operadores mòbils virtuals), ha provocat que les grans companyies hagin d'ajustar les ofertes i clàusules a un mercat cada vegada més competitiu. Sobretot entre els més joves, la mida d'una operadora no es relaciona necessàriament amb la seva qualitat. Segons un estudi de satisfacció de clients dut a terme pel portal Kelisto.es, són precisament OMVs les dues companyies millor valorades pels espanyols, en concret Simyo (97% de clients satisfets) i Pepephone (96%).

I és que aquest tipus de petites telefòniques, que en general es caracteritzen per no requerir vinculacions a canvi dels seus serveis, compten amb bases importants al seu favor. Principalment perquè el seu preu sol ser molt més reduït que la resta de les ofertes, el que no vol dir que tinguin menys cobertura -ja que lloguen xarxes d'altres companyies encara que no tinguin pròpies-, potser el perjudici que més freni als seus possibles nous clients. És possible que aquesta sigui la raó per la qual el 81% de les línies de telefonia mòbil al nostre país encara pertanyen a les operadores pitjor valorades.