Perpinyà va acollir ahir la primera trobada de la logística multimodal al sud d'Europa, un esdeveniment que s'emmarca en el projecte IFREIGHTMED, que té per objectiu la creació de grups regionals per potenciar el transport ferroviari de mercaderies en el Corredor Mediterrani. La jornada, que va comptar amb una nodrida representació catalana, va servir a la capital nord-catalana per fer lluir les seves infraestructures logístiques, entre les quals destaca el mercat de Saint Charles, el major centre de distribució de fruites i verdures del sud d'Europa, i per presentar el projecte que estudia unir Perpinyà amb el centre logístic de Katrineholm, a Suècia, per ferrocarril de mercaderies.

En la jornada es van debatre els reptes de futur que han d'afrontar els països de l'arc mediterrani per cobrar protagonisme en el trànsit de mercaderies provinents de l'Àfrica i l'Àsia en direcció el nord d'Europa. Uns reptes, van destacar els ponents, que d'assolir-se, faran més competitives les empreses locals i permetran que el Corredor Mediterrani exerceixi com a arteria principal del trànsit de mercaderies entre els dos pols del continent europeu.

Els objectius

La jornada s'emmarca en el projecte IFREIGHTMED que aplega 10 socis de França, l'estat espanyol, Itàlia, Croàcia i Eslovènia, i que té per objectiu principal la creació de grups regionals per potenciar el transport ferroviari de mercaderies al Corredor Mediterrani. El projecte està comandat pel Consell de Cambres de Comerç de Catalunya i compta amb la participació del Port de Barcelona, el de Tarragona, la Cambra de Comerç del LLenguadoc-Rosselló i l'Aglomeració Perpinyà Mediterrània, entre d'altres. El projecte vol promoure la creació de serveis ferroviaris de mercaderies que complementin altres sistemes de transport per crear una xarxa eficient que faci rendible el pas de mercaderies per l'arc mediterrani i que substitueixi les actuals rutes marítimes amb destinació el nord d'Europa, on els sistemes de transport són actualment més eficients i rendibles. El projecte, a més, vol assolir aquest objectiu optimitzant les actuals infraestructures, donat l'actual context econòmic.

Tot i que la jornada va tenir un caràcter global, també va servir perquè Perpinyà, aprofitant que actuava com a local, destaqués les seves capacitats logístiques per esdevenir un veritable hub logístic del sud d'Europa. En aquest sentit, el president de la Cambra de Comerç del Llenguadoc-Roselló, Bernard Fourcade, va destacar que la regió havia de ser capaç de rendibilitzar la seva posició estratègica i la qualitat de les seves infraestructures, amb el mercat de Saint Charles al capdavant, el principal centre de distribució de fruites i verdures del sud d'Europa, per jugar un paper protagonista que dinamitzi el comerç entre els dos pols del continent i que afavoreixi la competitivitat de les empreses locals.

Conscients que el transport per carretera ja no és una alternativa viable de futur pels problemes de congestió que generen els 10.000 camions que diàriament creuen la frontera amb Catalunya, les administracions i els agents econòmics de la Catalunya del Nord estan treballant en un projecte per unir Perpinyà i el centre logístic de Katrineholm, a Suècia, per ferrocarril. Un projecte, va explicar un dels seus assessors, el català Xavier Lluch, que "compleix tots els requisits per ser rendible". D'una banda per la distància, 2.500 quilòmetres de distància, òptima perquè es cobreixi per ferrocarril i pel trànsit de mercaderies que actualment es desplacen per carretera que és de prop d'un milió de tones. Fets els estudis que demostren la viabilitat del projecte, a partir del primer trimestre de l'any vinent començarà la seva fase test, és a dir, la creació de cooperacions públic-privades per promoure el nou servei ferroviari.