AGirona, la meitat dels automòbils són propulsats per un motor dièsel, una proporció inferior a la mitjana espanyola, on pràcticament set de cada deu cotxes que es matriculen utilitzen el gasoil com a carburant.' La dada és el resultat d'una extraordinària campanya de molts anys a favor d'aquest tipus de motors, que contaminaven menys que els de gasolina, que duraven més, que tenien major robustesa, que donaven menys problemes i que, per sobre de tot, permetien un major estalvi en el combustible, que era bastant més barat.

A l'hora de comprar un cotxe més car, un justificava el sobrecost amb un mantra similar a aquest: "Em costa més però a la llarga em compensa perquè m'ho estalvio en gasolina". Una crisi després, els preus entre els dos combustibles s'han més o menys igualat i aquell argument ja no és vàlid.

Avui ja no es fa tanta campanya per la compra d'un cotxe dièsel sinó que és més aviat al contrari. A França, de fet, aquesta classe de vehicles estan en dubte. L'alcaldessa de París, la gaditana Anne Hidalgo (Partit Socialista), vol posar-li límit al més aviat possible al punt que la seva pretensió és, directament, que l'any de 2020 sigui el "final del dièsel".

El d'Hidalgo, en realitat, no és un capritx. Aquest món sense gasoil té una explicació racional: les emissions d'aquest carburant són nocives per a la salut humana i causen càncer de pulmó. Així ho va dictaminar fa un any l'Organització Mundial de la Salut, la institució més competent en matèria de salut del món.

L'alcaldessa de la capital francesa (55 anys), la primera dona a arribar a aquest càrrec, va incloure mesures en aquesta direcció en el pla per reduir la contaminació que va presentar el cap de setmana passat. París va aconseguir fa poc un bec de contaminació preocupant: als carrers de la ciutat es respira el mateix aire que generen vuit fumadors en una habitació de vint metres quadrats. I per a la majoria dels parisencs, lluitar contra la contaminació és una prioritat. Entre les mesures, doncs, s'inclou prohibir la circulació dels cotxes dièsel per la ciutat i convertir el centre en una zona semipeatonal."Vull la fi del dièsel a París ?l'any 2020 i, si és possible, més enllà del perifèric. He començat eradicant en tres mesos els vehicles dièsel del parc mòbil de la ciutat" va declarar en una entrevista en el periòdic Le Journal du Dimanche. Hidalgo comptarà amb l'ajuda de l'Estat, que prepara la seva llei de transició energètica i la propera Cimera del Clima. Els motors dièsel es van promocionar en el seu moment perquè emetien un percentatge de diòxid de carboni més baix, però del que llavors no es va fer tant cas va ser a la quantitat de diòxid de nitrogen que deixaven anar. En certes ocasions, també emet una sèrie de micropartícules que són especialment perjudicials per a la salut humana, ja que penetren amb facilitat en els pulmons i en la sang. La mesura proposada per París no ha arribat a casa nostra, però en el sector ja comencen a témer-ho.

"Seria una barbaritat", resumeix Rogelio Cuesta, president de l'Associació de l'Automòbil ASPA. "Si ho fan ens hauran d'explicar per a què serveixen els catalitzadors i per què es van impulsar, i hauran d'explicar-nos què faran amb els camions, i amb les màquines de ferrocarril, amb tot. És molt fort", assegura. "Si ho fessin, s'acabaria l'atur perquè s'haurien de produir cotxes en massa", ironitza. A Girona, el president de l'associació de tallers de reparació, Ernest Plana, entén que la de París és una mesura molt dràstica i constata que els motors dièsel més moderns "han reduït moltíssim els nivells de contaminació".