El mercat gironí de turismes i vehicles tot terreny ha tancat el primer mes de l'any amb un creixement del 35,9% respecte al gener de 2014, en registrar un volum de 1.094 matriculacions. En el conjunt de Catalunya, el creixement va ser del 28,5% i a l'Estat -on encadena 17 mesos d'alces continuades- del 27,5%.

Les associacions automobilístiques de fabricants (Anfac), venedors (Ganvam) i concessionaris (Faconauto) també van informar que és el millor volum per a un mes de gener des de l'any 2010 i el major creixement percentual per a un gener des de fa 20 anys.

Segons les patronals, cal remuntar-se al període 1996-1997 per trobar un període continuat de pujades igual.

Ho atribueixen a l'efecte del Pla PIVE d'ajudes a la compra de vehicles eficients, per la qual cosa adverteixen que si no existís les matriculacions estarien en nivells molt més baixos.

Al gener de 2014 només va haver-hi tres dies de PIVE vàlids, mentre que al gener d'aquest exercici ha estat cobert tot el mes, la qual cosa explica la forta alça d'inici d'any.

Les patronals recorden l'efecte beneficiós que sobre les arques públiques està tenint aquest creixement sostingut dels lliuraments de vehicles i que xifren en 2014 en gairebé 3.000 milions d'euros, el 20% més que un any abans.

A més, el conjunt dels plans PIVE (el 7è encara no ha entrat oficialment en vigor encara que els concessionaris ja l'estan utilitzant des de finals de 2014) ha generat 9.000 milions d'euros en activitat econòmica, una xifra que en 2014 ha arribat a 4.500 milions.

Malgrat els bons resultats de 2014, les associacions consideren que ha de superar-se el milió de turismes (fins a 1,2 milions) per tenir un mercat concorde a la renda disponible i al desenvolupament econòmic del país.

Per canals, el canal de particulars ha crescut al gener respecte al mateix mes de 2014 un 29,1 %, fins a les 40.990 unitats.

Al canal d'empresa l'alça dels lliuraments ha estat del 21,7 %, fins a les 18.477 unitats; mentre que en el de lloguer (*rent a *car) ha estat del 32,8 %, fins a les 8.561.

Al gener la marca que s'ha col·locat com a líder ha estat Volkswagen, amb 6.629 lliuraments.

Per models, el primer lloc de la classificació és per al Golf, de Volkswagen, que ha aconseguit 2.560 unitats matriculades.

Per al director de Comunicació d'Anfac, David Barrientos, 2015 comença com va acabar l'anterior al mercat de turismes: amb un creixement a doble dígit i per sobre del 20%.

Barrientos assegura que el "pilar bàsic" d'aquesta evolució és el Pla PIVE ja que està produint un efecte de confiança sobre el consumidor "molt elevat", per la qual cosa defensa la seva continuïtat durant tot 2015 per apropar el mercat al milió d'unitats.

En aquesta línia, el president de Ganvam, Juan Antonio Sánchez Torres, explica que la pròrroga del PIVE 6 ha permès encadenar 17 mesos de pujades i és l'"oxigen" per recuperar el volum de normalitat de 25 cotxes venuts per cada 1.000 habitants, enfront dels 18 que es comercialitzen actualment.

Per això, transmet la "preocupació" que viuen els concessionaris pel retard que s'està produint a l'hora de recuperar la quantia de les ajudes que vénen avançant des de finals de novembre a compte de l'Estat i emplaça al Govern al fet que posin en vigor el PIVE 7 per 2015, que està dotat amb 175 milions d'euros, dels quals ja s'han consumit més de 85 milions d'euros pel que podria estar esgotat al març.

El president de Faconauto, Jaume Roura, atribueix en gran manera els bons resultats de gener al fet que els concessionaris han seguit avançant puntualment (uns 90 milions d'euros) als compradors l'ajuda que contempla el PIVE. "És un tema preocupant" perquè els concessionaris tenen ja problemes per sostenir financerament aquestes ajudes que estan avançant, alerta Roura, qui agraeix el suport que "moltes" marques estan prestant a les seves xarxes.