L'expresident de Spanair, Ferran Soriano, va lamentar ahir que les denúncies de competidors com Ryanair i Vueling per "ajudes d'estat" van ser "determinants" perquè Qatar retirés la seva decisió d'invertir a l'aerolínia catalana. Durant una compareixença per videoconferència davant de la Comissió d'investigació sobre la fallida de Spanair del Parlament, Soriano va apuntar que les ajudes de gairebé 180 milions de les administracions públiques "van ser una inversió i no una subvenció". L'exdirectiu va lamentar que l'operació Spanair no va tenir cap suport del Govern espanyol, que en canvi sí que va invertir més de 2.000 milions a Iberia per convertir l'Aeroport de Barajas en un hub intercontinental.

Soriano va dir que amb finançament, l'actual preu del petroli i la millora de l'economia, l'empresa s'hauria recuperat i Barcelona tindria un hub, mentre que el president de Fira, Josep Lluís Bonet, va assegurar que tornaria a apostar per Spanair.

Soriano (per videoconferència) i Bonet, de la mateixa manera que el director general de Fira de Barcelona, Agustí Cordón, i l'exconseller de Spanair Miquel Martí Escursell, van comparèixer ahir a la comissió del Parlament català que estudia la fallida de Spanair.

Tots van coincidir que les causes de la fallida de l'aerolínia van ser la crisi econòmica, l'alt preu del petroli i, sobretot, la denúncia que les companyies de baix cost, entre elles Vueling, van posar davant Brussel·les per la concessió d'ajudes públiques a l'aerolínia.

L'expresident de Spanair ha dit que si l'aerolínia hagués tingut finançament, amb l'actual preu del petroli -"hauria guanyat diners"- i amb la millora de l'economia s'hauria recuperat i l'aeroport de Barcelona tindria avui un hub, que hauria generat 1.300 milions al PIB i uns 11.000 llocs de treball.

Soriano va insistir que en el moment de la compra de Spanair per part d'un grup d'empresaris i institucions catalanes Catalunya "tenia una oportunitat única", perquè Barcelona tenia demanda, disposava d'un aeroport nou, amb la T-1, i Spanair era una oportunitat perquè es podia comprar per poc i formava part de la Star Alliance.

L'actual directiu del Manchester City va afegir que la denúncia de les aerolínies de baix cost, entre elles Vueling, davant la Comissió Europea per ajudes públiques a Spanair van ser "determinants" perquè l'acord d'entrada com a soci industrial de Qatar Airways es frustrés, ja que en aquests moments estaven redactant els contractes finals amb l'aerolínia qatariana.

"A cinc minuts de l'objectiu"

"Vam estar a cinc minuts d'aconseguir l'objectiu", va dir Soriano, que va recordar que quan es van trencar les negociacions amb Qatar es van reprendre amb l'aerolínia xinesa HNA, que estava disposada a invertir 150 milions d'euros però, la Generalitat va decidir retirar el seu suport a Spanair i ja "no hi va haver temps".