L'elecció del model d'implantació i la selecció de personal són dues de les clau perquè la internacionalització sigui un èxit, Per davant del finançament o de l'idioma, el coneixement de la legislació o la creació d'una bona xarxa de distribució són fonamentals per tirar endavant una filial en un país estranger. Són algunes de les reflexions que van compartir Xavier Torra, ex-CEO i actual conseller de Simon Holding; Lluís Torrent, director general de Panini; Joan Piany, director administratiu i financer de Noel Alimentaria, i Òscar Cortés, managing director de Fluidra Export.

La jornada organitzada conjuntament per PWC, Comput i Diari de Girona, va servir per posar llums i esvair les ombres davant les oportunitats d'internacionalització que poden tenir les empreses gironines. Xavier Torra, actual conseller de Simon Holding va explicar que l'empresa nascuda a Olot va aprofitar el boom de la construcció a Espanya per abocar els recursos que generava en impulsar la seva internacionalització. Va remarcar que tenen ja fàbriques i filials que cobreixen gairebé tot el món a excepció del sud de l'Àfrica i una part de l'Àsia.

El director general de Panini, Lluís Torrent, va recordar que va començar treballant coma distribuïdor de Panini a Espanya fins que la "casa mare" i ells mateixos van considerar que era millor constituir-se com una filial. Va recordar que disposen de dotze filials en quinze països, però que arriben a 107 països.

Per la seva part, Joan Piany, director administratiu i financer de Noel Alimentaria, va explicar que la càrnia és una empresa familiar i que disposen de sis centres de fabricació a la Garrotxa, tres més a l'Aragó i un, al consorci de la Zona Franca. Va explicar que no és una empresa internacionalitzada però que en l'actualitat entre 75 i 80 milions d'euros dels gairebé 200 milions d'euros de facturació. Piany també anunciar que malgrat que estan centrats en fase d'exportació no descarta obrir centres de producció en altres països.

El managing director de Fluidra Export, Oscar Torres, va explicar que l'empresa especialitzada en gestió de temes d'aigua té 43 filials a tot el món i que l'objectiu ha estat anar a tots els mercats amb la possibilitat de posar una piscina. La internacionalització s'ha fet a còpia d'adquisicions o posant centres productius amb creixement propi. Va advertir que "el nostre mercat és mundial. No posem una barrera".

Pel que fa als errors que han pogut cometre en el passat, Oscar Cortes va argumentar que "un dels errors de moltes empreses és l'elecció del personal perquè hem anat cap a fora a promocionar aquesta persona, expatriem i després ens adonem que el que fa aquí molt bé no ho sap fer bé en un altre lloc". Lluís Torrent també remarca que de vegades l'elecció de personal local no és encertada.

Tots els directius van considerar important el model d'implantació en el nou país però, com va remarcar Xavier Torra, "no té una resposta unívoca". Segons el mateix conseller de Simon "depèn de la dimensió de l'empresa, del país i dels mercats", va posar com a exemple que hi ha països on hi ha "normes que limiten la competència i no hi ha més remei que tenir un soci local que t'ho pugui explicar".

Torrent va explicar que les filials de Panini són de la casa mare, però sempre ha d'haver-hi un dirigent local o molt arrelat al territori. Pel que fa a Fluidra, Cortes va remarcar que "no hi ha una fórmula, sinó que utilitzem totes les possibles", va posar l'exemple que a Austràlia van haver de comprar un competidor.

Els dirigents van coincidir que l'anglès és la lingua franca que permet l'accés al mercat internacional i que cap empresa es pot plantejar saltar a l'estranger si el seu personal no té aquesta formació més enllà del nivell de cortesia. Malgrat això, consideren que l'idioma ja no és una barrera ni tampoc ho és el finançament perquè consideren que hi ha múltiples formes d'obtenir-lo per tirar endavant un projecte d'expansió per internacionalitzar una empresa.