L'empresa olotina d'elaborats carnis Espuña preveu arribar als 100 milions d'euros de facturació en el "mitjà termini" i obrir una planta de producció a Nord-amèrica, on desembarcarà aquest estiu a través del Canadà, però amb l'objectiu d'arribar pròximament als Estats Units.

Fundada a Olot el 1947, Espuña és en l'actualitat un dels principals fabricants d'embotits de Catalunya, malgrat que en els últims anys ha diversificat els seus serveis i ha ampliat la seva gamma de productes amb el llançament de noves referències com les "Tapes al minut", tapes precuinades per prendre calentes, o els snacks "Canyetes".

La firma, que va tancar el passat 2014 amb una facturació de 69 milions d'euros, exporta ja el 51% de la seva producció, principalment a França, l'Argentina, Portugal, Alemanya i Regne Unit. En aquesta línia, el gerent de la companyia, Xavier Espuña, va explicar, en una entrevista a Efe, que més del 90% de les tapes que fabriquen ja es destinen a l'exportació.

Només el 2014 l'empresa olotina va vendre 4,5 milions de les seves "Tapes al minut", tapes precuinades per prendre calentes, cosa que va suposar una facturació de 5,5 milions d'euros, gairebé un 8% del total del grup.

Per fer front a l'increment de la demanda d'aquest producte, sobretot en els mercats exteriors, la companyia olotina ha invertit més de 2 milions d'euros en la posada en marxa, la setmana passada, d'una nova planta de producció a la Pobla de Lillet (Berguedà) que se centrarà exclusivament en l'elaboració de tapes.

En total, Espuña exporta els seus productes a 47 països d'Europa, Sud-amèrica, Àsia i Oceania, alguns d'ells a punts tan "exòtics" com Nova Caledònia, Reunió, Martinica o la Polinèsia.

Nord-amèrica, objectiu

El seu objectiu, no obstant això, és seguir conquistant nous mercats i el pròxim d'ells serà Canadà, on previsiblement desembarcarà a partir d'aquest estiu, després d'un any i mig de feina.

Després del Canadà, "el següent pas serà els Estats Units", avança Xavier Espuña, que planeja tenir en un futur un centre productiu en un d'aquests dos països nord-americans per proveir un mercat que espera que tingui molt recorregut. "Si volem tenir implantació als Estats Units o el Canadà, hem de tenir implantació allà, així que a la llarga tindrem una planta en un d'aquests dos països", subratlla el màxim responsable de la companyia.

Al costat del seu fill, Esteban Espuña, el gerent de l'empresa ja ha realitzat una primera incursió a Nord-amèrica per analitzar possibles emplaçaments i conèixer el teixit industrial, però, per ara, subratlla, "està tot molt verd".

A banda de la nova planta de la Pobla de Lillet, l'empresa disposa de tres centres de producció a Olot, a Trillas (Terol) i un altre de petites dimensions a l'Argentina, on talla pernil curat per al mercat local i el Brasil.

Després d'uns anys de dificultats, l'empresa d'elaborats carnis va aconseguir esquivar la crisi gràcies a les exportacions. Tot i això, la companyia es mostra optimista davant la recuperació del mercat i per això preveu elevar aquest any un 10% la seva facturació, fins a arribar als 76 milions d'euros, mentre que a "mig termini", sense concretar quan, confia assolir unes vendes que assoleixin els 100 milions.

En aquest context de creixement, Espuña afronta també el seu procés de relleu generacional. L'actual gerent Xavier Espuña, de 62 anys, es retirarà en tres anys i cedirà el comandament de la companyia al seu fill gran Esteve, que actualment lidera el projecte ?d'expansió a Nord-amèrica.