El valor de les 10 principals marques de béns de luxe del món s'ha reduït 7.100 milions de dòlars el darrer any, un 6%, de manera que el seu valor conjunt arriba als 105.000 milions. Darrere d'aquest descens hi ha els problemes com Prada SPA o Cartier, que han hagut de fer front a la desacceleració de vendes a la Xina i Rússia, va dir l'empresa d'investigació Millward Brown en l'estudi BrandZ 2015, publicat fa uns dies.

Només Louis Vuitton i Chanel van registrar un augment respecte a l'any passat. Vuitton va guanyar un 6 per cent, fins a assolir un valor de 27.400 milions, col·locant a la marca més important de LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton en el primer lloc del rànquing mundial del luxe per desè any consecutiu. El valor de Chanel va pujar un 15 per cent, fins als 9.000 milions de dòalars, impulsant-la al quart lloc en la llista, darrere del segon lloc d'Hermes, i de Gucci de Kering SA.

La despesa en regals ha caigut a Xina, ja que el govern pren mesures dràstiques contra la corrupció, mentre que els compradors de Rússia estan sofrint per la depreciació del ruble i les sancions vinculades al conflicte a Ucraïna, va dir Millward Brown. Al mateix temps, els esforços per mostrar-se més exclusius han creat oportunitats per a les marques més barates com Michael Kors i Tiffany, que van acabar entre les deu primeres per primera vegada, va dir l'investigador.

A Chanel, el fabricant del perfum Nº 5, i al proveïdor de bosses Vuitton els va anar millor que als seus col·legues, gràcies al seu enfocament únic, d'acord amb Elspeth Cheung, director de Global Brandz de Millward Brown. Chanel ha harmonitzat els preus en totes les regions, fomentant un major consum a les botigues, va dir Cheung. I Vuitton ha revitalitzat amb èxit la seva marca, amb un enfocament nou del seu monograma original LV.

Els que pitjor ho van fer l'any passat van ser Cartier, el valor del qual va disminuir un 15 per cent, fins als 7.600 milions de dòlars, situant-se sisè el rànquing, i Prada, que es va desplomar un 35 per cent, a fins els 6.500 milions. Una barreja de productes excessivament cars i de falta de novetat a Prada han portat als compradors a gastar en altres llocs, expliquen els analistes d'Exane BNP Paribas. El valor d'Hermes va caure un 13 per cent, fins als 18.900 milions i Gucci va disminuir un 14 per cent, a fins als 3.800 milions, segons l'estudi. Rolex va caure un 6 per cent, i està valorada en 8.500 milions de dòlars, situant-se cinquè. Completant les 10 primeres marques de luxe més valuoses hi havia Burberry en vuitè lloc, Michael Kors i Tiffany.

Apple supera Google

El rànquing de luxe és part d'un estudi més ampli encarregat per WPP Plc, la companyia matriu de publicitat de Millward Brown. L'estudi es basa en entrevistes amb més de tres milions de consumidors i una anàlisi del desenvolupament de les empreses.

Apple va superar a Google Inc. com la marca més valuosa del món, amb un augment del seu valor benvolgut del 67 per cent, fins als 247.000 milions de dòlars, segons Millward Brown. El valor de Google va augmentar un 9 per cent, i està valorada en 173.700 milions. Vuitton es va classificar en el lloc 34 en el valor de marca en totes les indústries, en comparació del lloc 30 de l'any passat.