El grup automobilístic alemany Volkswagen va assegurar que cinc milions de vehicles de la seva marca principal Volkswagen estan afectats a tot el món per la manipulació de xifres d'emissions contaminants. Certs models i alguns anys de fabricació estan equipats exclusivament amb el motor dièsel EA 189, en el qual es va detectar als EUA el programari que va falsificar les emissions contaminants que realitzava. Aquests models són ara el Golf de la sisena generació, el Passat de la setena generació i la primera generació del Tiguan. Tots els vehicles nous de la marca Volkswagen que compleixen la normativa europea EU6 no estan afectats, el que inclou els nous models del Golf, Passat i Touran.

El nou president del grup automobilístic alemany, Matthias Müller, fins ara cap de Porsche, donarà més autonomia i responsabilitat a les dotze marques i a les diferents regions amb una nova estructura de quatre grups. El consell de supervisió de Volkswagen, un òrgan supervisor de les empreses alemanyes en què estan accionistes i treballadors, va nomenar Müller amb efectes immediats nou president del grup en substitució de Martin Winterkorn, que va dimitir per l'escàndol de manipulació d'emissions contaminants.

Müller, de 62 anys, va dir ser conscient de la difícil tasca que té per davant i va assegurar que «no es tornarà a repetir» un escàndol de manipulació sistemàtic d'aquestes dimensions. El nou president del constructor de cotxes alemany mantindrà el seu càrrec al capdavant de Porsche fins que es trobi un successor.

El president interí del consell de supervisió de Volkswagen, Berthold Huber, va definir Matthias Müller com «una persona de gran competència social, empresarial i estratègica». A més, el president de la marca espanyola Seat, Jürgen Stackmann, de 54 anys, es converteix en director de Vendes de la marca Volkswagen.

El grup automobilístic té dotze marques: Volkswagen, Skoda, Seat, Audi, Lamborghini, Ducati, Scania, MAN, Porsche, Bugatti, Bentley i els vehicles industrials de VW.

Després de l'escàndol, Volkswagen vol crear una nova estructura descentralitzada en la companyia i agrupar aquestes dotze marques en quatre grups, que seran independents de la central a Wolfsburg (nord d'Alemanya) i podran decidir en quins països venen determinats models.

Herbert Diess és des de juliol l'encarregat de grup que inclou les marques VW, Skoda i Seat. Aquesta és una àrea amb necessitat de canvis pels elevats costos de les fàbriques alemanyes de VW i la caiguda de les vendes a Rússia, EUA, Sud-amèrica i també a la Xina.

Les marques Audi, Lamborghini i Ducati seran agrupades en un altre «hòlding». Porsche, Bentley i Bugatti integraran un altre grup i VW Vehicles Comercials, un altre juntament amb els fabricants de camions Scania i MAN.

Recuperar la confiança

Müller va explicar que «la meva tasca més urgent és tornar la confiança en el grup Volkswagen, no escatimant esforços i amb la màxima transparència». El nou president del grup Volkswagen va assenyalar també que es «trauran les conseqüències adequades de l'actual situació».

Volkswagen ha enganyat de forma sistemàtica durant anys en instal·lar un programari en els motors dièsel EA 189 que permet al vehicle reconèixer que està passant una prova i falsificar les xifres d'emissions d'òxid de nitrogen.