Un petit estudi per al mercat domèstic nord-mericà sobre emissions de vehicles dièsel ha acabat amb la dimissió del president de Volkswagen i el pitjor escàndol en dècades del sector automobilístic. Tan sorprès com mig planeta està Vicente Franco, un castellonenc de 33 anys doctorat a la Universitat Jaume I que ha participat en una investigació que ha fet tremolar les borses després de reconèixer la companyia alemanya que va fer trampa amb els seus dièsel, engany que podria afectar 11 milions de vehicles a tot el món.

Franco, en declaracions a Levante-EMV del mateix grup editor que Diari de Girona, es es mostra atònit per l'evolució dels esdeveniments, però convençut que s'ha obert un període de «gran incertesa» en el mercat europeu, excessivament lax a l'hora de realitzar controls estrictes sobre les emissions de contaminants a l'atmosfera. Una dada sens dubte per a la reflexió: a Estats Units només el 2 per cent dels cotxes que circulen per les seves carreteres són dièsel, a Europa la xifra s'eleva al 53% ia Espanya es dispara al 67% de les vendes.

Vicente Franco treballa des de 2013 en l'equip europeu de l'organització The Internacional Council on Clean Transportation (ICCT), entitat responsable de l'estudi ambiental més rellevant dels últims anys. En conversa telefònica des de Berlín -seu de l'entitat a Europa- considera que «la dimensió del problema detectat és tan gran que fa urgent un examen de consciència dels fabricants, però també dels legisladors europeus», que haurien d'investigar al detall les emissions al Vell Continent.

Estudi de baix pressupost

Tot va començar el 2013, amb un petit estudi de baix pressupost als Estats Units -país on hi ha la matriu de la ICC- per veure les diferències de les emissions dels dièsel als EUA i Europa. Per a això es van triar dos models de Volkswagen i un BMW.

Potser mai s'hagués descobert el parany si les proves s'haguessin fet, com sol ser habitual, en un laboratori i sobre un corró, però els investigadors van decidir posar el «propi laboratori dins del vehicle» i treure'l a la carretera. «La sorpresa va ser descobrir que les emissions dels vehicles Volkswagen superaven en 40 vegades els nivells d'emissió d'òxids de nitrogen (NOx) que sortien al corró», destaca Franco.

La ICCT va publicar els resultats del seu estudi «i pocs dies després es va acostar l'Agència de Protecció Estatal (EPA) per demanar-nos les dades». Des del 2013 fins a la data «sabem que han estat demanant explicacions la companyia alemanya, que al final va reconèixer el parany». El truc és difícil de creure, però senzill d'explicar per Vicente Franco. El programari instal·lat permetia al cotxe detectar si li feien proves sobre un corró. «Sobre el corró, el volant estava en la mateixa posició perquè ningú el tocava, el que activava un sistema que donava unes emissions d'òxids de nitrogen irreals».

Però l'estudi de la ICCT els va deixar fora de joc quan van realitzar la prova també a la carretera, on l'engany no s'activava. Vicente Franco ho té clar: «Aquest escàndol és pràcticament la sentència de mort del dièsel als Estats Units, on en qualsevol cas no deixa de ser una presència testimonial».

Les mirades ara es dirigeixen a Europa, on el problema d'emissions nocives de dièsel «és gravíssim», sobretot si tenim en compte la dada de l'elevat parc automobilístic de dièsel que hi ha ».