El president de la junta directiva de Volkswagen, Matthias Müller, va afirmar ahir que «no hi ha cap decisió negativa» respecte a les inversions previstes per a les dues fàbriques que la companyia té a Espanya, la de VW a Pamplona i la de Seat a Martorell. «Hem estudiat tot el nostre programa d'inversions i no hi ha cap decisió negativa respecte a Espanya, de manera que aquestes inversions es mantindran com estava previst», va dir.

Müller va relatar que el director de Compres del grup, Francisco Javier García Sanz, ara també responsable de supervisar l'escàndol de manipulació d'emissions en motors dièsel, «és a Espanya i negocia amb membres del Govern espanyol» qüestions relacionades amb les emissions de CO2.

Volkswagen va publicar els primers resultats de les investigacions internes de la manipulació d'emissions de gasos, especialment en motors dièsel. A més, la companyia va informar que les autoritats europees «han avaluat positivament» les solucions tècniques per als clients a Europa.

En roda de premsa a la seu de la companyia a Wolfsburg, Müller va dir que «es començaran a implementar les solucions al gener del 2016». «Volkswagen no descansarà fins que aquest tema estigui resolt d'una vegada per totes», deia recordant que els clients seran notificats individualment quan el seu cotxe hagi de ser modificat, que en cap cas se'ls cobrarà i quan sigui necessari, els clients podran disposar d'un cotxe de substitució.

Mentrestant, els primers resultats de les investigacions sobre la manipulació de les emissions d'òxids de nitrogen mostren que es va produir una conducta errònia i faltes personals en alguns empleats. VW diu que es va tractar d'un nombre petit d'enginyers i lliura de culpa tant en el consell de supervisió com la junta directiva de la companyia. A?més, reconeixen que hi va haver deficiències en alguns processos, cosa que va afavorir la falta d'ètica laboral d'algunes persones, per exemple, en les proves i processos de certificació que afecten els dispositius de control del motor, els software que van manipular les emissions.

La companyia publicarà els resultats de la investigació externa, que fa el bufet d'advocats nord-americà Jones Day, en la junta general d'accionistes del 21 d'abril.

Comissió de seguiment a Seat

Per la seva part, el conseller d'Empresa i Ocupació, Felip Puig, va explicar ahir que les ajudes a Seat es concretaran quan l'empresa detalli el programa dels 3.300 milions d'euros anunciats en inversions a Martorell i va advertir que l'Estat ha de ser el «principal company de viatge» en les subvencions perquè té més capacitat fiscal. El conseller es va mostrar «convençut» que Seat superarà el «constipat» que ha suposat l'escàndol de Volkswagen i anunciarà nous projectes «en els propers mesos». Puig va realitzar les declaracions després de la primera reunió de la comissió de seguiment industrial de projectes de Seat, que va ser valorada positivament per sindicats, Govern, empresa i representants de la indústria de l'automoció.

La reunió de la comissió la va presidir Puig i va comptar amb l'assistència dels sindicats de Seat a Barcelona (UGT i CCOO); el vicepresident de Recursos Humans de Seat, Xavier Ros; el president de Faconauto (xarxa de concessionaris), Jaume Roura; i l'adjunt a la presidència del Clúster de l'Automoció, Joan Ramon Rodríguez.

Els sindicats de Seat van aprofitar la reunió per exigir a la direcció que no desatengui a la xarxa de proveïdors ni als concessionaris, que podrien passar per dificultats derivades de la crisi de les emissions, i que faciliti formació als treballadors de tot el sector.

A més, tant Matías Carnero, president del comitè d'empresa, com Rafael Guerrero, el representant de CCOO, ha advertit a la direcció que no utilitzi la pròxima negociació del Conveni Col·lectiu per introduir «retallades».