En una de les sessions de la jornada diversos directius van debatre al voltant de les estratègies que han implementat algunes empreses per transformar-se.

Francisco Hortigüela (Samsung) va resumir el que consideren a la seva empresa la fórmula de la innovació: «ambició, modèstia, talent i esforç», suma que els ha portat a ser els líders en el mercat. »L'èxit de Samsung és l'ambició, aplicar-la en tot el que fem, i saber reinventar-nos».

En el sector bancari, el director de Màrqueting de Caixabank, Xavier Mas, va puntualitzar que donar un servei diferencial és el que porta les empreses a continuar existint. Per això, davant «l'amenaça real» que grans marques com Google o Apple es llancin al sector de la banca, la companyia líder de banca mòbil i per internet està ultimant una nova proposta de valor «diferenciant els segments de la població general i els millenials». Per arribar a ser la primera banca en temes digitals, CaixaBank ha basat les seves decisions estratègiques en tres aspectes: aportar solucions a les necessitats dels clients, la gestió del talent intern i escoltar els empleats, i l'assessorament d'experts, tres estratègies que es poden aplicar a qualsevol empresa, sigui de la mida que sigui.

Per la seva part, David Muntañola, director general Comercial i Màrqueting de Correos, va apuntar que la clau del futur passa per «treballar la por a equivocar-se» i superar-la. Sense la por, «la innovació surt sola», va dir. Muntañola va començar la seva intervenció manifestant que l'empresa pública ha estat reinventant-se 300 anys, tot i que el canvi més gran en l'aspecte empresarial l'estan vivint des del 2008: «Estem experimentant un canvi radical gràcies a tres línies de treball: innovació interna, innovació externa i cocreació».

També el CEO de Lékué, Xavier Costa, va insistir en aquest concepte, especialment centrat en les empreses petites i la tecnologia. «La innovació tecnològica és molt important, però molts de nosaltres no som digitals. Per això s'ha de sumar a l'equip a persones que són realment digitals i les petites empreses, que no comptem amb tant recursos, hem de buscar aquest coneixement en altres llocs, fer simbiosi amb d'altres pimes», va afirmar.

En paraules del directiu, fa tres anys a Lékué van comprovar que el seu model de distribució «s'estava morint«. «Hem hagut d'adaptar els nostres productes a la nova demanda, i encara ens continuem adaptant» va assegurar, reconeixent que el 50% del seu temps el dedica a la innovació amb la finalitat, segons va afegir, «de seguir sent els campions del món».

En una altra sessió, tres directius van debatre sobre l'experiència del canvi a les seves empreses. Des de Northgate, Fernando Cogollos va remarcar la importància que els directius «creïn i liderin la cultura del canvi dins de l'empresa». El CEO del FC Barcelona, Ignacio Mestre, va reivindicar la necessitat d'escoltar la plantilla. «Són els que millor coneixen la companyia i qui pot aportar noves maneres de solucionar els problemes», va dir.

Per la seva part, el president de Bultaco Motors, Gerard Pöellmann, va destacar que «el camí del canvi no sempre és fàcil, i que pot arribar a ser llarg i sagnant».

La jornada va ser presentada per l'emprenedor i aventurer ripollès Albert Bosch, qui a partir de les seves pròpies experiències extremes en dferents punts del món va donar algunes claus de reinvenció que van donar peu a les diferents conferències i taules rodones. El president de Tribuna de Girona, Jaume Massana, va destacar «l'elevat nivell de la jornada, que destaquen els mateixos ponents». En l'acte de clausura, el president de l'Associació Espanyola de Directius , Pau Herrera, va insistir que «no es tracta només d'adaptar-nos a l'entorn, sinó que a més ens hem d'anticipar. Això implica estar preparats, equilibrar prudència i determinació, una mentalitat oberta, visió estratègica, un equip compromès i una vocació contínua de canvi i de millora. Quan tot això és consistent, acaba donant fruits»