Sindicats i empresaris atribueixen els tancaments de Valeo i Autoliv a reestructuracions internes per reduir costos i decisions de multinacionals "que no tenen cor". En concret, el sector de components de l'automoció ha perdut 815 treballadors des del setembre del 2014 fins el setembre d'enguany, el que significa una destrucció de l'ocupació de l'1,9%. No obstant aixó, els sindicats consideren que el sector "està aguantant bastant bé", però alerten de l'augment de la temporalitat i reclamen un pla industrial per evitar més trasllats.

Per la seva banda, els empresaris del sector albiren una "lleugera tendència a l'alça" i preveuen un augment de la producció entre "el 5% i el 10%". "No és un sector que estigui patint més que els altres", explica el secretari d'Indústria de CCOO, José Juan Marín. "És una percepció general, el sector està aguantant bastant bé", afegeix Marín, que coincideix amb els sindicats a l'hora d'enfocar el problema en la temporalitat.

Destrucció d'ocupació

Les empreses de components de l'automoció comptaven el setembre de l'any passat amb 42.945 treballadors a Catalunya, una xifra que en valors interanuals s'ha vist reduïda enguany fins als 42.130 treballadors, 815 persones menys i una destrucció de l'1,9%. En canvi, s'ha produït un creixement del 17% de la temporalitat a Catalunya. Un miler de persones han estat contractades de forma temporal, cosa que segons CCOO i UGT ha suposat un augment de la precarietat laboral.

L'altra cara de la moneda se situa en els resultats a nivell d'Espanya, ja que les xifres estatals assenyalen un creixement de l'ocupació del 4,1%, passant de 147.400 treballadors ara fa un any als 153.459 actuals.

Jordi Carmona, responsable de l'automoció a UGT, admet que empreses grans del sector com Nissan o Seat tenen projectes a llarg termini, però també avisa que les condicions laborals "han disminuït molt" amb l'eventualitat i la temporalitat que pateix el sector. Així, segons el responsable sindical és necessari que els governs apliquin plans industrials per evitar més trasllats de multinacionals com el que afecta Valeo i Autoliv, tot i que reconeix que les grans companyies fan "barbaritats" i que "avui treballen en un país i l'endemà en un altra". No obstant això, Carmona considera que les administracions haurien de vincular les ajudes que donen a les empreses a canvi de compromisos en favor de l'estabilitat dels treballadors.