Ja és aquí la campanya oficial -no pas l'oficiosa, que ja fa dies que està en marxa- de les rebaixes. A partir d'avui i fins a mitjans de febrer, els comerços gironins posen a la venda els productes de temporada a preus altament atractius per als consumidors. Els descomptes seran notables des del minut zero i se situaran, segons dades del sector, entre el 30% i el 50% i no es descarten ofertes de sortida encara més agressives de fins el 70%. La previsió del sector és que les vendes augmentin entre un 3% i un 5%.

A Girona, «la campanya es presenta bé», explica Pau Jordà, gerent del centre comercial Espai Gironès, que vaticina que si la temporada de rebaixes se salda amb un increment de vendes del 5%, «serà tot un èxit», sobretot si es compara amb la de l'any passat, en què els increments de facturació no van passar del 4%. En el global del Principat, segons dades aportades ahir per la Confederació de Comerç de Catalunya (CCC), que agrupa uns 30.000 comerços, el volum estimat de vendes es mourà a l'entorn d'un 850 milions d'euros. La roba i el calçat, una vegada més, seran els productes estrella d'unes rebaixes que arrenquen en el marc d'un context legal incert, provocat per la suspensió de la Llei de Comerç catalana per part del Tribunal Constitucional. Aquesta situació ha obert la veda i des de fa uns dies es podien trobar descomptes significatius fora de temporada ens establiments retail (comerç al detall), que en alguns casos arribaven fins al 50%. Aquests comerços van decidir aplicar descomptes abans d'hora sota l'empara de la llei espanyola.

En aquest context, que les rebaixes engeguin amb ofertes molt atractives és, a parer de Jordà, "una conseqüència" de la crisi econòmica, que ha modificat els hàbits de consum. «Ara -explica el gerent de l'Espai Gironès- els consumidors saben molt bé què volen i quin preu volen pagar per cada article». Jordà lliga els bons pronòstics que s'aventuren per a la campanya que avui arrenca a la percepció «real» que la confiança dels consumidors és major que en hiverns anteriors. «Hi ha més alegria i més decisió a l'hora de decidir fer les compres», rebla. En això coincideix el president de CCC, Miquel Àngel Fraile, que detecta un repunt del consum vinculat a la millora de la conjuntura econòmica.

Estocs abundants

Les altes -i anormals- temperatures per a l'època de l'any han provocat que les botigues acumulin estocs importants de roba d'hivern, un altre factor que explica l'agressivitat dels descomptes inicials. Acotex, associació d'àmbit espanyol que agrupa botigues de roba, d'articles per a la llar i de complements, assenyala que les rebaixes d'hivern representen el 25% de les vendes de tot l'any per al conjunt del sector. La previsió que fa aquesta organització pel que fa al previsible increment de les vendes es mou en la franja més optimista i queda fixada en el 5%.

En un altre pla, Comertia, l'associació que agrupa les empreses familiars de venda al detall, ha fet una valoració de la campanya nadalenca i parla d'un creixement «moderat» de la facturació. Les vendes, afirma Joan Carles Calbet, president de Comertia, van pujar, però amb mesura, i en bona part ho van fer gràcies a campanyes com la del Black Friday.