La companyia de fabricació d'embotits Espuña, amb seu a Olot, ha completat la compra de la firma Pata Negra Jan, de la qual posseïa fins ara un 19,9%, i consolida així la seva presència als Estats Units i el Canadà.

Segons informen els responsables de l'empresa catalana, l'operació la converteix en propietària única de Pata Negra LLC, especialitzada en l'elaboració d'embotits curats, amb seu a Gloversville, a l'Estat de Nova York. Espuña agilita així la seva entrada al mercat americà tant amb productes fabricats a la planta dels Estats Units com a partir de l'exportació dels procedents d'Espanya.

Encara que Pata Negra només venia fins ara xoriço, aviat oferirà també fuet, llonganissa o salami, tots fabricats en territori nord-americà. L'empresa importarà a més pernils des d'Espanya i els establiments dels Estats Units podran comercialitzar-los des de mitjans d'aquest any.

La companyia amb seu a Olot avança així en el seu objectiu, que passa perquè en un termini de tres anys el 60% dels seus ingressos procedeixin del mercat internacional.

Inversió d'1,5 milions

Espuña invertirà aquest any al voltant d'1,5 milions d'euros a la planta de producció de Pata Negra LCC, que passarà de 1.800 a 2.520 metres quadrats. Aquesta ampliació permetrà doblar la capacitat de fabricació d'embotits i augmentar de tres a sis els assecadors, a la vegada que s'instal·larà una línia d'alt rendiment per tallar i envasar en rodanxes.

El gerent de la companyia, Xavier Espuña, subratlla que "el potencial del mercat americans és enorme" i recorda que, en un radi de 500 quilòmetres al voltant de la planta americana, hi viuen prop de 120 milions de persones, "un públic exigent al qual li interessen productes de xarcuteria tradicional de molt alta qualitat".

L'expansió d'Espuña als Estats Units comporta aquesta primera fase, que aposta per l'embotit en rodanxes i una segona en la qual es desenvoluparan nous articles com els aperitius, coneguts en aquell país com a snacks.