Ja hi tenia un peu -el juny de l'any passat adquiria el 20% de les accions- i, ahir, l'empresa càrnia d'Olot Espuña anunciava que els hi posa tots dos: la marca catalana ha comprat el 100% de Pata Negra LLC, que disposa d'una factoria a Gloversville, al peu de les muntanyes d'Adirondack, a l'estat de Nova York, i que comercialitza embotits curats de la marca Imperial, principalment xoriç, als Estats Units i al Canadà. L'empresa que probablement més ha contribuït a la popularització del fuet d'Olot, doncs, consolida amb aquesta operació l'aposta empresarial de conquerir l'Est americà i part del Canadà -Gloversville és a tocar de la frontera que separa els dos països d'Amèrica del Nord.

Pata Negra LLC, amb cinc treballadors, va facturar l'any passat uns 600.000 euros, explica Neus Quintana, directora de Màrqueting d'Espuña. A banda de xoriç (Imperial chorizo) ven, també, llonganissa, sota la marca Imperial Salchichón. A curt termini, els plans de la càrnia d'Olot passen per més que doblar la facturació -Quintana precisa que l'objectiu fixat per a aquest 2016 estableix arribar a 1,5 milions d'euros- i, en un termini de tres anys, multiplicar per dos la plantilla de la planta nord-americana, que ja és de capital català al 100%, per arribar així als 10 treballadors. Espuña també inclou en el full de ruta de la seva expansió pel país de les oportunitats una inversió de l'ordre d'1,5 milions d'euros en l'ampliació de la fàbrica de Pata Negra LCC, que passarà d'ocupar 1.800 m2 a tenir-ne 2.520. Amb aquest projecte, la fàbrica de Gloversville tindrà el doble de capacitat per produir i passarà de disposar de tres a sis assecadors. També comptarà amb una línia d'alt rendiment per tallar i envasar embotits llescats i incorporarà al catàleg el fuet, alhora que serà el punt d'entrada de pernils que Espuña importarà d'Espanya i que a mitjans d'aquest any ja es podrien comercialitzar a botigues dels EUA, un mercat que, segons el gerent d'Espuña, Xavier Espuña, té un potencial «enorme». En aquest context el gerent recorda que l'elecció de Grovesville no és casual: en un radi de 500 quilòmetres de la planta de Pata Negra -que disposa de totes les certificacions oficials per vendre productes carnis als EUA- hi viuen 120 milions de persones, «un públic exigent al qual li interessen productes de xarcuteria tradicional de molt alta qualitat», apunta en declaracions a l'agència Efe.

La compra de la factoria nord-americana obeeix a l'estratègia d'internacionalització de la marca d'Olot, que és molt clara i que pretén exportar el 60% de la producció en un termini de tres anys. En aquesta línia, Quintana exposa que l'any passat el mercat exterior va absorbir el 49% de la facturació d'Espuña, que va obtenir un resultat consolidat de 72,5 milions d'euros en vendes. Paulatinament, Imperial deixarà pas a la marca mare, Espuña, explica la directora de Màrqueting, amb la intenció que la firma de la Garrotxa s'implanti definitivament als Estats Units; serà, no obstant això, un procés que requerirà «el seu temps». L'adquisició del 100% de Pata Negra LLC accelera, en definitiva, l'aposta nord-americana d'Espuña. En una segona fase, la previsió és que a Gloversville es produeixin, també, aperitius -«snacks», en anglès- de la marca d'Olot, que té el somni americà més a tocar dels dits.