L'empresa ATO ha decidit fer el pas a l'exportació i ha començat a vendre a la Xina. La llet que surt de la planta de Vidreres (Selva) arriba en vaixell fins al gegant asiàtic, on es comercialitza a través d'un supermercat de venta en línia. La previsió vendre entre 5 i 10 milions de litres aquest any. Segons el president, Jaume Pont, han tirat endavant la primera experiència exportadora per "l'estancament" del consum nacional i per la competència en preu de la marques blanques.

La companyia va tancar el 2015 amb una facturació de 26,5 milions d'euros i la previsió d'aquest 2016 és augmentar un 7% les vendes. El creixement no es preveu només en base a l'exportació. Segons el president, també hi contribuirà la diversificació de productes. ATO ja ven llet fresca i llet sense lactosa i a la primavera llença un nou producte: un batut de cafè amb llet refrigerat per a consum instantani.

La llet que produeixen les vaques de les set granges que abasteixen ATO (sis de gironines i una de lleidatana) ja es pot consumir a la Xina. La companyia ha decidit fer el salt al mercat exterior per diversos motius. Per una banda, perquè el consum nacional està "estancat" i cada vegada costa més ampliar la quota de mercat (ATO controla el 8,7%). I, per altra banda, per la forta competència de les llets de marca blanca.

"Les marques blanques fan molta pressió en el preu, a vegades treballen amb llet de baixa qualitat i això els permet abaixar preus, però nosaltres no perquè tenim proveïdors estables i mai comprem a la baixa", defensa el president d'ATO, Jaume Pont.

En aquest context, ATO va contactar amb un agent comercial que coneix bé el mercat xinès i va començar a fer les primeres passes per enviar-hi llet. "Hi ha moltes relacions comercials amb la Xina i és econòmic enviar-hi productes per vaixell", ha explicat el president. Des de finals del 2015, la llet envasada a Vidreres ja es pot consumir al gegant asiàtic.

Pont ha explicat que han tancat un acord amb un supermercat que només ven en línia i que la previsió és enviar-hi entre 5 i 10 milions de litres de llet durant el 2016. Això suposaria un increment d'entre un 15% i un 30% de les vendes de la companyia.

Diversitat de productes

ATO va tancar el 2015 amb una facturació de 26,5 MEUR -una xifra lleugerament inferior al 2014- i les previsions per a aquest any són bones. Segons ha explicat el president, esperen créixer un 7%. L'exportació a la Xina és un dels projectes que pot fer créixer la companyia, però Pont insisteix que han fet esforços en d'altres direccions.

En aquest sentit, remarca que estan diversificant productes. El 2014 va començar a vendre llet sense lactosa, una línia de producte que està a l'alça i que esperen que creixi en vendes aquest any. El 2015, ATO va començar a comercialitzar llet fresca i espera vendre un milió de litres aquest any. A més, la companyia treballa per treure al mercat una nova gama. Es tracta d'un batut de cafè amb llet refrigerat, preparat per al consum immediat i que veurà la llum a la primavera.

Les set granges catalanes propietàries del 60% de Llet ATO tenen 6.000 vaques. L'explotació més petita en té 250 però les cinc més grans superen el miler d'animals. L'any passat, van vendre 29,8 milions de litres de llet i es va situar com la tercera marca més venuda a Catalunya.