Afirmava Marck Zuckerberg, el genitor de Facebook, fa un parell d'anys, en una conferència a la Universitat d'Stanford (EUA), que moltes de les start-ups "més interessants" del sector tecnològic són aquelles que, com Snapchat -una aplicació que permet compartir continguts amb rapidesa, que tenen una presència fugaç a la xarxa-, treballen per crear nous espais de privacitat en els quals la comunicació també és possible.

Aquest dissabte, a l'Auditori de Girona, l'start-up Lideralia, amb seu al Parc Científic i Tecnològic de la UdG, va llançar My Life, una nova xarxa social que, per ser privada i d'esperit trencador, probablement resultaria atractiva per al fundador de Facebook.

My Life, explica un dels seus creadors, l'emprenedor Jordi Martínez, pretén "girar la truita": o sigui, que en un moment en què les xarxes socials han entrat "fins a la cuina de casa", la nova plataforma proposa compartir "continguts importants en la nostra vida" -fotografies, vídeos familiars, textos i enllaços rellevants- però des de la privacitat que atorguen els "cercles més tancats". My Life, així, neix per ser "la xarxa social de les famílies, dels amics" i prou. Una proposta que va més enllà dels selfies, les piulades frívoles i els posts de cara a la galeria.

Finançament rècord

Alhora que una nova plataforma de comunicació no massiva, My Life, com passa amb Facebook, Snapchat i d'altres xarxes, és un negoci amb inversors al darrere. En aquest cas, es tracta de prop de 900 particulars -la gran majoria de Girona i Barcelona, però també de Madrid i Sevilla- que han aportat entre 1.000 i 4.850 euros cadascun per fer possible el projecte. En dos anys -"el 22 de març de 2014 vam recaptar els primers mil euros", recorda Jordi Martínez- Lideralia ha obtingut un injecció de capital d'1,22 milions d'euros (970.000 euros en sis mesos, en una primera ronda de finançament, tota una fita a Espanya, i 250.000, en una segona).

En virtut de l'aposta pels projectes de Lideralia, els inversors tenen dret a un percentatge dels beneficis, sempre que l'empresa assoleixi la rendibilitat prevista. L'start-up, per la seva part, es compromet a no vendre projectes com My Life fins que no arribin als cinc anys de vida i, en el supòsit que alguna companyia, passat aquest període, adquirís la plataforma, els inversors obtindrien el percentatge de la plusvàlua proporcional als diners aportats.

"No podem garantir el risc zero", avisa Martínez, però l'èxit del "germà gran" de My Life, Alife, una altra xarxa made in Lideralia que permet mantenir vius els perfils -"i el record"- dels difunts i que té més de 50.000 usuaris registrats a Mèxic (18%), Espanya (12%), Perú, Xile, Equador i altres països llatinoamericans, fa que els impulsors de My Life siguin optimistes. "Té un target brutal", assevera Martínez, que recorda que Alife, en només set dies, va registrar més de 100.000 descàrregues.

Unes xifres que provoquen vertigen, però que s'expliquen a partir del sistema que Lideralia ha pensat per guanyar adeptes per a les seves plataformes: un usuari que s'hagi donat d'alta a My Life té l'opció d'etiquetar els amics i familiars que apareixen en una foto, per exemple. Quan això passa, el sofisticat software dissenyat pels desenvolupadors de Lideralia fa que "immediatament" les persones etiquetades rebin un SMS al telèfon mòbil; l'enllaç que inclou el missatge els condueix directament a l'aplicació My Life, de la qual s'han de donar d'alta si volen accedir al contingut compartit.

Sense anar més lluny, això és el que va passar a l'Auditori en el decurs de la presentació oficial de My Life. Els assistents, més de 600, van ser els primers a rebre un SMS que els convidava a accedir al contingut que l'impulsor de My Life, Jordi Martínez, va compartir amb ells des de l'escenari. El resultat: centenars de descàrregues en els primers minuts de vida de My Life. Ser membre d'aquesta xarxa social privada té cost zero per a l'usuari, que només haurà de pagar una quota de 34,99 euros un cop superi els 1.000 continguts vinculats al seu perfil. "Hem de monetitzar el servei per fer rendible el projecte", precisa Martínez.

L'herència digital

A banda de compartir continguts rellevants en cercles tancats, My Life permet a l'usuari decidir què passarà en el futur amb la seva "herència digital": si es destruirà o si es mantindrà viva a través de la plataforma "germana", Alife. Si es decanta per la pervivència en el temps, l'usuari pot designar entre 2 i tres hereus perquè gestionin la seva "memòria digital", amb "la garantia" que només hi tindran accés persones properes.

Amb una plantilla de 6 treballadors, Lideralia pensa, dissenya i executa els projectes al Parc de la UdG. Els inicis van ser durs, recorda Martínez: "amb prou feines reunireu 50.000 euros, ens deien". Superada a bastament aquesta quantitat, centenars de petits inversors -"tenim de tot: des d'actors fins a futbolistes", apunta el fundador- han fet possible dos projectes tecnològics d'abast notable. El primer, Alife, rebia, al desembre, l'or en la categoria de "Tecnologia/User experience" dels premis Inspirational 2015.