La DO Empordà ha assolit un nou rècord i ha tancat el 2015 amb 5,6 milions d'ampolles venudes, reforçant el creixement sostingut que registra la denominació al llarg de la darrera dècada. Per tipus de vi, els que tenen més projecció continuen essent els negres, amb 3,2 milions d'ampolles. Durant l'any passat, però, també va créixer exponencialment l'interès pels vins dolços, que per primer cop van superar les 100.000 ampolles.

El president de la DO, Xavier Albertí, subratlla que l'alça de les vendes ha estat «sostinguda» als 51 cellers que s'apleguen sota el paraigües de la denominació. Ara, les prioritats passen per reforçar presència a l'àrea de Barcelona, sense oblidar les exportacions a llocs com els Estats Units, Suïssa i el Canadà. Aprofitant el balanç de vendes, la DO Empordà també ha aprofitat per presentar nova imatge, centrada en els colors del camp empordanès.

Un any més, i ja en són deu, els cellers de la DO Empordà han assolit un nou rècord de vendes. Al llarg del 2015, van vendre un 5% més que l'any anterior en què les xifres es van situar en 5,3 milions d'ampolles. Els resultats, com indica la DO, confirmen «la tendència a l'alça en la comercialització dels vins empordanesos».

Un creixement que no tan sols difereix de les tendències de consum mundials (on les vendes de vi van a la baixa) sinó que també s'ha registrat de manera homogènia als diferents cellers. Tots han crescut en vendes. «El que més ens agrada és que es tracta d'un increment no només consolidat sinó també continuat en el temps», ha subratllat el president de la DO Empordà.

Per tipus de vi, els negres continuen essent la varietat més apreciada. L'increment respecte el 2014 és del 2%. «Per naturalesa i per tradició, varietats com la garnatxa i la carinyena tenen un consum més elevat», indica Xavier Albertí. El president, però, també precisa que els vins blancs de criança cada cop són més apreciats (l'any passat van mantenir les 1,4 milions d'ampolles venudes).

Ara bé, el creixement més exponencial es dóna en els vins dolços amb un increment del 39%, sobrepassant les 100.000 ampolles venudes. Per últim, el vi rosat va arribar a les 767.400 unitats, un 8% més que al 2014.

Potenciar Barcelona

El president de la DO Empordà espera que la tendència de la darrera dècada es mantingui durant el 2016, i que aquest any es pugui arribar als 6 milions d'ampolles venudes. I per aconseguir-ho, sobretot, els cellers giren els ulls cap a Barcelona. «Creiem que ja hem aconseguit una bona inèrcia a Girona, on les vendes es van retroalimentant a bon ritme; ara, però, el que volem és sobretot potenciar Barcelona, que és molt cosmopolita i s'obre als vins catalans», indica Albertí. I precisa que «aquí l'Empordà hi ha de jugar un bon paper»". Tot això, sense oblidar les exportacions. «És veritat, però, que aquest camp és el menys explotat, perquè som poc exportadors», admet Xavier Albertí. L'any passat, 764.617 ampolles amb el logotip de la DOP Empordà es van vendre a l'exterior, cosa que suposa un 14% de la producció total (un percentatge que s'ha mantingut estable en els darrers anys).

Els principals importadors de vins empordanesos continuen essent els Estats Units (amb 120.685 ampolles), Suïssa (96.139), el Canadà (84.502) i Alemanya (75.294). En conjunt, els cellers empordanesos exporten els seus vins a prop d'una cinquantena de països.

El Consell Regulador de la DO Empordà ha aprofitat el balanç del 2015 per estrenar una nova imatge promocional, inspirada en el paisatge agrícola empordanès i en els seus colors. Amb la voluntat de posar en valor el patrimoni natural, social i econòmic del territori, la nova imatge reprodueix les quadrícules irregulars dels camps de l'Empordà i incorpora la paleta de colors que els defineixen, amb tons terra i el blau del cel i del mar.

En total, la DO Empordà s'estén al llarg de 1.786 hectàrees (que és la superfície de vinya que té inscrita). Durant la verema del 2015, el raïm que ha crescut als ceps ha servit per elaborar 62.041 hectolitres de vi, dels quals 57.941 s'han comercialitzat emparats sota l'etiqueta de la DO.