L'obertura a les tardes de les oficines bancàries, un projecte que el sector va començar a considerar abans de la crisi econòmica del 2008, és la principal causa de bloqueig en la negociació del conveni col·lectiu de les antigues caixes d'estalvis i de les dues úniques entitats d'àmbit local que encara conserven aquesta naturalesa.

El conveni, que afecta 82.664 treballadors de Liberbank, Caixa Bank, Bankia, Kutxabank, Ibercaja Banc, Unicaja Banc, BMN, NCG Banco, Caixa Ontinyent i Caixa Pollença, hauria d'haver entrat en vigor l'1 de gener de l'any passat per al període 2015-2018. En la reunió negociadora d'abans d'ahir tampoc hi va haver avanços. I els sindicats van dir que segueixen "sense veure possibilitat d'acord si es mantenen els plantejaments sobre l'horari i no es renuncia a retallades tan brutals". En l'oferta plantejada per la patronal de caixes i antigues caixes (Acarl) es pretén flexibilitzar l'horari de la jornada de treball perquè cada entitat tingui plena disponibilitat per a l'atenció al públic sense el constrenyiment actual fins a les dues del migdia.

Aquesta pretensió és, juntament amb altres desencontres laborals i econòmics, el principal escull en una negociació a la qual la patronal ha posat com a data límit el proper dia 30, el que també discuteixen els sindicats.

L'objectiu empresarial, que va ser inspirat i promogut per Bankia el 2015, és dotar el sector de la possibilitat d'obrir a les tardes, almenys de forma selectiva a part de la xarxa.

Dos bancs d'antigues caixes (ara fundacions bancàries) ja van prendre la iniciativa la setmana pasada. BMN (el banc participat per les antigues Caja Murcia, Caixa Granada i Sa Nostra, i que està majoritàriament estatalitzat) va anunciar que obrirà al públic totes les tardes i els dissabtes al matí 34 de les seves 700 oficines després d'haver arribat a un acord amb diversos sindicats. El nou règim d'horaris començarà a aplicar-se aquest mateix mes de manera progressiva.

Al seu torn, Caixa Bank, el banc català format per antigues caixes, va presentar als sindicats un programa de baixes laborals incentivades juntament amb un pla per obrir a les tardes (en horari de 8.30 a 18.30 hores) a 450 de les seves més de 1.300 oficines.

CaixaBank, el banc controlat per La Caixa i que va absorbir Barclays Espanya, Caixa Girona i Banca Cívica (la fracassada fusió de les caixes de Navarra, Burgos, Canàries, Sol i Guadalajara) preveu aplicar l'horari ampliat en grans sucursals.

Els sindicats de les caixes sostenen que la ultraactivitat de l'anterior conveni (2011-2014) no venç el dia 30, com diu Acarl, sinó el 21 de juliol, però CCOO acaba d'admetre: "Si no arribem a un acord aquest mes, molt ens temem que anirem a un escenari gens desitjable" i "caldrà respondre en conseqüència".

L'obertura a les tardes de les oficines és una aspiració del sector des de fa gairebé un decenni. Francisco González, president del BBVA, i Ángel Ron, del Popular, el van verbalitzar el 2007, un any abans de l'inici a Europa i Espanya de la crisi. A Espanya, l'elevadíssim endeutament privat i la crisi immobiliària van causar grans destrosses al sector. Ara, els tipus oficials d'interès al 0%, juntament amb l'encara alta morositat, la caiguda del negoci pel gegantí esforç de desendeutament d'empreses i famílies i l'atur molt elevat, més una mida de xarxa d'oficines i de plantilles que s'havien engrandit al compàs de les bombolles creditícia i immobiliària de 1998-2008, estan abocant el sector a ajustos de costos mitjançant retallades de xarxa i d'ocupació. Les obertures vespertines formen part de l'intent de rendibilitzar actius fixos i de fer front a la nova competència sense horaris de la banca virtual.

La cooperativa laboral basca Caja Laboral obre les seves oficines al públic a les tardes des de 1995. Novanca també va començar a fer-ho al sud de Madrid el 2007. Actualment obren a les tardes una selecció d'oficines diverses entitats: NCG Banco, Evo Banc, ING Direct i Deutsche Bank España. El mateix fan les divisions de banca privada de moltes entitats. I Bankia està posant en marxa alguns centres amb horari matinal i vespertí mitjançant l'atenció multicanal: telèfon, internet i altres.