El gegant tèxtil fundat per Amancio Ortega està entestat a batre any rere any els seus rècords i les previsions dels analistes amb un constant creixement de totes les seves xifres i una expansió comercial que, habitualment, experimenten increments de dos dígits.

Es tracta d'una situació que s'accentua si les comparacions sobre l'activitat de la companyia es fan amb un salt de diversos exercicis. En els últims cinc anys, que coincideixen amb els cinc de Pablo Isla a la presidència, la facturació de la multinacional tèxtil espanyola ha pujat el 67 % (de 12.627 milions a 20.900), els beneficis han augmentat el 65 % (de 1.741 milions a 2.875), el nombre de botigues, el 40 % (de 5.044 a 7.013), la plantilla, el 52 % (de poc més de 100.000 treballadors a 152.854) i la capitalització a borsa gairebé es va triplicar, de 34.925 a 98.766 milions.

Aquesta bona evolució respon principalment al bon engranatge del grup fundat pel segon home més ric del món i a una filosofia de treball -de millora constant i totalment al servei del client- que impregna les vuit grans ensenyes del grup: Zara, Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home i Uterqüe. Com destaca la mateixa Inditex a la seva Memòria anual 2015: "cadascuna de les marques té una personalitat, una imatge i una oferta definida i independent. Comparteixen un model de negoci únic, que sempre té el client al centre de totes les seves decisions".

El mètode i sistema aplicat a totes les ensenyes de la companyia provoca també que totes registrin números espectaculars que contribueixen a aquest ascens meteòric de la matriu. En els últims cinc anys, les principals firmes d'Inditex van elevar les vendes en percentatges propers o superiors al 50 %, d'acord amb el seu creixement arreu del món tant a botigues físiques com en línia. De fet, individualment aconsegueixen nivells de facturació que ja voldrien moltes altres grans empreses espanyoles. L'únic petit problema del gegant és Uterqüe, la firma més jove del grup -es va crear el 2008-, que registra xifres més modestes que les germanes grans.

Malgrat això, en l'últim lustre va elevar el 27 per cent les vendes. Els principals números de les ensenyes que conformen el grup Inditex són els següents:

Zara

És l'estrella de la companyia i també és la primera marca creada pel seu fundador, Amancio Ortega, l'any 1975. Concentra el 65 % de les vendes de la multinacional, amb un total de 13.628 milions en l'exercici del 2015, el 69 % més que cinc anys abans, quan els seus ingressos van quedar en 8.088 milions. Zara és també la marca que lidera l'expansió comercial del grup, amb presència, al tancament del 2015, a 88 països. La seva xarxa de botigues supera les 2.160, unes 400 més que cinc anys abans i 77 establiments més que al tancament de l'exercici de l'any 2014. Pel que fa a la venda en línia, va tancar l'any passat amb presència a 27 mercats, després d'estrenar la botiga virtual a Hong Kong, Macau i Taiwan.

Bershka

La firma amb la proposta comercial més jove d'Inditex és la segona del conglomerat empresarial amb més facturació, amb 1.875 milions el 2015, el 50 % més que cinc anys abans, quan va quedar en 1.247 milions. L'any passat va entrar a dos nous països -Oman i Taiwan-, de manera que ja té presència a 70 mercats, i va obrir 38 botigues, fins a arribar a les 1.044, davant de les 720 que tenia al tancament del 2010. Al marge de la venda física, també ofereix la possibilitat de comprar per Internet a 17 països. Precisament, Bershka va instal·lar l'any passat una nova sitja completament automatitzada en la seva plataforma logística, que li permet més eficiència en la gestió de les comandes que rep a través de la botiga virtual.

Massimo Dutti

Les seves vendes, de 1.498 milions d'euros el 2015, són les terceres més altes del grup després d'augmentar el 67 % els últims cinc anys (el 2010 ascendien a 897 milions), també el tercer repunt més alt dins de la companyia.

La marca està present en un total de 69 mercats, després d'entrar a Tunísia el 2015, i té 740 botigues, 210 més que fa cinc anys. Pel que fa a la venda en línia, està disponible a 24 mercats.

Pull & Bear

La cadena de moda jove i desenfadada del grup que presideix Pablo Isla va elevar el 65 % la facturació en l'últim lustre, des dels 857 milions del 2010 als 1.417 de l'exercici passat, i està present a 68 mercats després d'entrar al llarg del 2015 a Suècia, Suïssa i Tunísia. La seva xarxa comercial supera els 900 establiments, després de l'obertura de 38 l'any passat, uns 250 més que fa un lustre.

La venda a través d'Internet està disponible a 21 països de tot el món, i l'últim a incorporar-se a aquesta llista va ser la Xina, l'any passat, tot i que des del 2014 ja operava al país a través de Tmall, el mercat virtual del grup xinès Alibaba. Pull & Bear també va inaugurar el 2015 la seva nova seu a Naron, a la Corunya.

Stradivarius

La marca de moda urbana i cosmopolita del grup fundat per Amancio Ortega és la que ofereix més rendibilitat per euro invertit d'Inditex, i l'any passat va generar uns ingressos de 1.289 milions, el 65 % més que el 2010, quan va quedar en 780 milions. Està present a 60 mercats (va arribar a Tunísia el 2015), amb 950 botigues i 18 via web, amb la Xina com la seva última incorporació.

Zara Home

La firma de moda de la llar és la que més ha elevat la facturació en els últims cinc anys en termes relatius, ja que n'ha superat la duplicació (+ 126 %), de 294 milions a 666. Té 502 botigues a 53 països (va entrar l'any passat a Àustria, Lituània, Suïssa, Austràlia i Xile) i ven en línia a 25 mercats, entre els quals hi ha Austràlia i el Japó, que s'hi van sumar l'any passat.

En el cas d'Austràlia, Zara Home és l'única firma d'Inditex que ven a través d'Internet en aquest país. Pel que fa a punts de venda físics, la cadena és la segona amb més ritme d'obertures l'exercici passat, amb 65, només al darrere de Zara, amb 77.

Oysho

La marca de llenceria i roba interior femenina del grup tèxtil gallec va tancar l'any 2015 amb vendes de 452 milions d'euros, un creixement del 49 % en cinc anys, i 607 botigues (per les 432 del 2010) a 42 països, amb Suècia i Corea del Sud com a incorporacions l'any passat. La comercialització virtual arriba a 16 mercats, entre els quals hi ha la Xina, on, igual que en el cas de Pull & Bear i Stradivarius, es va estrenar el 2015.

Uterqüe

La més jove de les ensenyes d'Inditex és la que té les xifres més discretes, amb una facturació de 75 milions d'euros l'any passat, només el 27 % més que el 2010, amb 59 milions. A més, malgrat que va obrir sis noves botigues l'exercici passat, el balanç en els últims cinc anys és de pèrdua de vuit establiments (de 80 a 72). No obstant això, està present en més mercats, va passar de 16 a 25, i ofereix els seus productes a través del web a 16 països, després d'estrenar-se el 2015 a Dinamarca i Suècia. Precisament, la firma està immersa en la renovació de la imatge de les seves botigues.