La revenda de bitllets de Renfe que no admeten canvi ni devolució és possible a través de plataformes web de contacte entre particulars, una pràctica encara poc massiva a Espanya però que es mostra en creixement i que genera ingressos dels bitllets que per qualsevol motiu no s'haurien utilitzat. Les principals plataformes d'aquest tipus a Espanya -Truecalia, TrenHub i RailPanda-, adscrites als models d'economia col·laborativa, ofereixen al portador d'un bitllet de tren de la tarifa "Promo" (dels més barats i que no admet canvis ni devolucions ) la possibilitat de recuperar el cost del bitllet que no utilitzarà l'vendre'l a un tercer usuari.

El director executiu de Truecalia, Francisco Fernández, explica que el funcionament d'aquesta web es basa en el fet que "l'usuari es registra en una pàgina que fa d'intermediari, anuncia el seu bitllet, posa un preu sempre igual o inferior al que li va costar i rep les peticions de compradors interessats".

El sistema de venda

Les empreses gestores obtenen els ingressos per tres vies: venda complementària de bitllets "nous" en col·laboració amb operadors turístics com Logitravel -cas de TrenHub-, oferta de serveis complementaris de seguretat i gestió de la venda amb un recàrrec mitjà de 5 euros -Truecalia - i el cobrament d'una comissió del 10% de l'import de la revenda -RailPanda-. "Recomercializar un bitllet de tren té totes les garanties, des del moment que Renfe admet el canvi d'amo", assenyala el director executiu de TrenHub, Eduard Folch, qui amb això es refereix a la possibilitat que Renfe ofereix de canviar el titular de tots seus bitllets.

El preu és un factor important per la "bona fama" d'aquest mercat, ja que, com insisteixen fonts del sector, si el preu és superior al que al seu dia va posar Renfe, "el nostre negoci seria il·legal, com la desorbitada revenda en el futbol".

Per aquesta raó, es poden trobar bitllets entre un 80% i un 120% més barats dels que Renfe vendria per un tren amb sortida en els propers 15 dies. En relació amb la competència que aquest mercat pot generar a Renfe, el director executiu de RailPanda, Pepe Cabestany, afirma no tenir cap problema ni constància que no els agradi aquest negoci, "de fet els interessa que els seus trens no vagin buits".