60 dies han passat des d'aquell primer divendres de juliol en què les botigues tornaven a posar els cartells de rebaixes i es preparaven per acollir una marea de compradors. Des de llavors aquests rètols s'han mantingut immòbils, a diferència de l'estoc de cada establiment, que ha anat disminuint progressivament a mesura que anava passant l'estiu. Dos mesos després, els articles de nova temporada fan un pas endavant i els preus s'eleven per donar pas a una nova etapa, això sí, amb bones sensacions a l'esquena a l'haver tancat un bon balanç de vendes de manera generalitzada en tot el comerç gironí.

El creixement d'enguany referent a les vendes que s'han dut a terme en aquest període ha estat d'un 1,9% a Girona, en la mateixa línia que la resta de comerç català i sense arribar al 3% que s'augurava al juliol. Malgrat la fallida predicció, el president de Girona Centre Eix-Comercial, Josep Maria Nogué es va mostrar optimista i creu que gran part de les vendes provenen del turisme que ve a la ciutat. «Anglesos, holandesos, francesos... s'ha d'admetre que han estat dels que més han revifat aquestes rebaixes».

Una situació similar es va donar al centre comercial Espai Gironès tal com explica el seu gerent, Pau Jordà. «Veníem d'una crescuda força pronunciada i aquestes rebaixes d'estiu han acabat de rematar-la». Jordà afegeix que el centre va registrar un increment d'afluència del 4,8% al juliol i del 4,2% aquest mes. «Això ha provocat que el 20 d'agost moltes de les botigues ja tenien gran part dels articles d'estiu venuts i ja començaven a canviar els aparadors de cara a la nova temporada que tenim aquí» va afegir.

Un esquer eficient

«Tu tens dues bosses, una que està de rebaixes i una que no. Encara que els dos articles valguin 10 euros, la gent tendeix a comprar el que està etiquetat com a rebaixat». Amb aquesta explicació la responsable de la botiga Parfois explica «el ganxo» que tenen encara avui en dia les rebaixes. Malgrat que s'ha anat renovant el producte, un mes després de l'inici la noia assegura que molta gent continuava preguntant pels articles en promoció. «Crec que les darreres setmanes també es pot aprofitar per trobar coses que estiguin bé, perquè és precisament en aquell moment quan estan més barates. Jo personalment la setmana passada vaig trobar un article molt útil» va explicar.

No tothom és tan optimista amb la durada, i hi ha qui creu que dos mesos és un període excessiu per dur a terme aquesta activitat. Josep Maria Nogué sosté que «les dues primeres setmanes de juliol és quan més es pot vendre, però a partir d'allà ja no té tant de sentit allargar-les fins a finals d'agost». El president del Centre Eix-Comercial de Girona creu que «amb un mes de rebaixes ja en faríem més que suficient. La nostra associació fa més de 10 anys que ho denuncia».

Paral·lelament, durant tot avui i demà encara es podrà fer ús dels descomptes que anuncien els comerços, els quals ronden entre un 50 i un 70% per encarar la recta final. A partir d'aquest dimecres però, ja no es podrà trobar la paraula: rebaixes escrita en cap dels aparadors de les botigues, i qualsevol reducció de preu s'haurà de camuflar darrere d'altres opcions com les ofertes o les promocions, que sí que tenen el permís per estar en un lloc ben visible tot l'any.