A les botigues de venda d'aplicacions per a dispositius mòbils de Google -Google Play- i d'Apple -App Store- se'n pot trobar una acabada de sortir del forn: Zonetacts, que, per simplificar-ho una mica, ve a ser, amb molts matisos, un WhatsApp amb vocació local impulsat per quatre emprenedors catalans, un dels quals, Francesc Grau, és de Girona.

La sortida al mercat d'aquesta nova plataforma social culmina un llarg procés emprenedor que va començar fa set anys, coses de l'economia, a milers de quilòmetres d'aquí: va succeir a Washington, als Estats Units, en un acte organitzat per l'agència espacial nord-americana NASA. Grau, que aleshores ja piulava en un xarxa social que començava a obrir-se pas, Twitter, n'era un dels convidats i va tenir l'oportunitat de fer-la petar amb l'astronauta Mike Massimino (@Astro_Mike a la galàxia dels tuits on té, compte, 1,3 milions de seguidors), que li va fer la següent reflexió: "Em sento més escoltat -va venir a dir- a l'estació espacial que a l'oficina". Les paraules de Massimino han estat voltant tot aquest temps pel magí de Grau, expert en les xarxes, fins que ara fa cosa d'un any i mig va decidir, juntament amb Guillem Valero, de Barcelona, Josep Maria Mirabent, de Sitges i Eduard Rifà, d'Alella, a infantar Zonetacts, que arriba al món en un moment en què el debat sobre l'excés de virtualitat en la comunicació i en les relacions humanes és a l'ordre del dia.

"Twitter, Facebook, Instagram... s'han convertit en un aparador on la gent s'ho pensa dues vegades abans d'expressar una opinió (que li ho preguntin, sinó, a Sergio Ramos, habitual de les patinades al Twitter o a l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, docta en les polèmiques 2.0)". El temor a les crítiques, al linxament virtual, raona Grau, està desplaçant les opinions sinceres a un terreny més privat: el del xat. "Les converses passen a WhatsApp, a Snapchat, no pas a Twitter", assevera. I Zonetacts se circumscriu en aquest entorn perquè permet mantenir converses privades i efímeres -ja que desapareixen un cop acabades- amb coneguts, amics, saludats i, si s'escau, desconeguts.

A diferència de WhatsApp, Zonetacts aprofita les potencialitats que brinda la geolocalització: a través de l'aplicació, l'usuari pot veure qui la té activada en un radi de 50 metres; aleshores pot decidir si obre un xat: "A algú li ve de gust fer un cafè?", podria ser, a tall d'exemple, una proposta. I a partir d'aquí comença la relació online que pot acabar -i aquest és el principi fonamental que inspira Zonectacts- en un conversa de cafè de veritat.

En el curt termini, apunta Guillem Valero, l'aplicació incorporarà funcionalitats que permetran, per exemple, identificar si els perfils que un usuari té a disposició d'establir-hi una conversa figuren a la llista de contactes que té en d'altres xarxes socials com Facebook o LinkedIn.

Hi ha, però, d'altres característiques que separen Zonetacts d'aplicacions com WhatsApp: la plataforma catalana permet crear blind zones (zones cegues); és a dir, zones on l'usuari no pot ser contactat. Només amb un clic, les persones registrades a Zonetacts poden convertir casa seva, per exemple, en una d'aquestes blind zones, que poden ser, expliquen els pares de la criatura, permanents o temporals. Res de missatges inoportuns mentre se sopa, doncs, ni mentre es treballa. Aquesta nova aplicació també està pensada perquè marques o negocis puguin "conversar" amb els usuaris que ho vulguin.

Una botiga d'un carrer de Girona, posem pel cas, pot oferir descomptes als usuaris de Zonetacts que es troben a prop. "Això sí -precisa Valero- una marca mai podran establir contacte amb un usuari si aquest no ho ha fet abans". Els impulsors de Zonetacts -dos programadors són els responsables d'actualitzar i millorar el software que fa possible l'eina- pensen en un target potencial que abarca, d'entrada, una forquilla d'edat molt àmplia: "El xat és un codi que dominen nens de 12 o 13 anys fins a persones grans", apunta Grau. En aquesta primera fase de llançament, quan els socis acaben d'obrir una segona ronda de finançament que els permeti consolidar la seva nova aposta, l'aplicació guanya entre 700 i 800 usuaris diaris, la immensa majoria de Catalunya, que a Zonetacts podran conèixer desconeguts, trobar amics, lligar i qui sap si tancar algun negoci o trobar feina.