La batalla per omplir de contingut les noves autopistes de dades (5G) per les quals podran córrer els usuaris de telefonia és el que està darrere de la fusió empresarial de l'any, que acaba de produir-se. ATT, la segona major companyia de telecomunicacions dels Estats Units, acaba de comprar Time Warner per 85.000 milions de dòlars, la major operació del 2016. I això és tant com que ATT s'ha assegurat la propietat del riu de sang que corre entre els Lannister i els Stark, de la Batcova amb el seu inquilí o de la vareta màgica de Harry Potter, ja que Time Warner és tota una potència en la producció de pel·lícules, sèries de televisió i vídeo on-line, propietària de cadenes com a CNN, TNT, HBO, TBS o Warner Bros., a més de tenir una participació del 10% al canal de vídeo en stream Hulu.

L'operació s'ha tancat en 85.400 milions de dòlars (79.000 milions d'euros), a més d'assumir uns 24.000 milions de dòlars més en deute, i hi ha qui opina que serà la primera d'una nova tanda de fusions en la batalla pels continguts; una cosa en què ja es va embarcar, per exemple, Comcast amb la compra de NBC Universal, o la «teleco» espanyola per excel·lència, Telefónica, quan el 2015 va adquirir Canal+ per embarcar-se en la producció pròpia.

Continguts, aquesta sembla ser la clau. I ATT, que té la caixa plena (el flux lliure previst per aquest any serà de 14.700 milions d'euros), ha sortit a comprar en previsió que se li avancin altres companyies amb el ronyó folrat, com Apple o Google. Al fet que uns altres se li avancin o per evitar que els clients es donin de baixa en els seus serveis per acudir a entretenir-se en els continguts que ofereixen Netflix o Amazon. «Volem afegir més contingut i programació original», va declarar a Bloomberg Randall Stepneson, CEO d'ATT.

Aquesta fusió posa en mans del principal operador de telefonia mòbil nord-americana (25 milions d'abonats) una fabulosa fàbrica de continguts que omplen (entretenen) la vida quotidiana de milions de persones al món. Històries i personatges que són ja icones mundials: des del conill Buggs Bunny de la Warner Bros, fins als dracs de la Khaleesi de Joc de trons. Aquesta última sèrie s'emet a HBO, que és la joia de la corona de Time Warner, en haver encertat en el camí d'invertir en contingut distintiu de qualitat. L'operació (que està suscitant dubtes sobre si vulnera les normes de la lliure competència a EUA) suposarà una transformació a ATT, que es reorienta així cap a una nova era on el telèfon mòbil es perfila com la nova finestra personal d'accés als continguts. I per tot això ha pagat una fortuna.

Però els recels que alguns tenen sobre aquesta operació multimilionària radiquen precisament en la seva motivació original: té sentit que els amos de l'autopista fabriquin també els cotxes? És a dir: encaixaran en una única companyia dues cultures tan diferents, la d'una televisió i la d'una telefònica? Alguns bancs d'inversió es plantegen un altre seriós dubte: realment el futur serà el consum en el mòbil de continguts de pagament? Això ningú ho sap.