Els catalans fem com «els indis» (de l'Índia, que ningú no pensi en Gerónimo): «Treballem molt, innovem molt i ho expliquem poc», deia, ahir, Gina Tost, cofundadora i CEO de Geenapp, una de les 100 millors start-ups europees segons la revista Wired, des de dalt de l'escenari de la sala simfònica de l'Auditori de Girona, que acollia la jornada Reinventa't 2016. Digitalitzar-se o morir, organitzada per l'Associació Espanyola de Directius (AED) i Tribuna de Girona. L'acompanyaven Arnau Muñoz, CEO del portal d'allotjament i, de fa dues setmanes, de comercialització d'experiències turístiques, Airbnb, i Miquel Martí, CEO de Barcelona Tech City, el més semblant a Sylicon Valley que tenim a casa nostra. Tres «tenors» de la nova economia que van cantar les excel·lències i que van recitar les mancances que, al seu entendre, presenta el sector digital a Catalunya. D'entrada, un resum: tenim talent, un «ecosistema sòlid» i una «gran marca» (Barcelona), diu Martí; però patim «un món acadèmic preparat per a l'època de la preindustrialització» i a voltes oblidem que «la cultura de l'empresa» s'erigeix com el pal de paller de conceptes tantes vegades citats com «coneixement», «innovació», «talent» o «transformació digital» que per si sols no són suficients però que, plegats, fan que sonin bé les partitures de les empreses.

Van coincidir els tres ponents davant d'una audiència d'unes 500 persones en què l'èxit en el mercat global, i sotmès permanentment al canvi, passa per entendre que «la tecnologia és una eina», això sí, amb molt de potencial. «Digitalitzar-se no vol dir obrir un compte a Twitter o a Facebook», precisava Tost, sinó més aviat saber aprofitar el potencial que aporten el Big Data, la intel·ligència artificial, la robòtica o la tecnologia mòbil, per citar alguns exemples, per aconseguir, afegia Arnau Muñoz, «l'evolució ràpida i constant» del negoci.

«És la cultura, estúpid!»

Però les empreses, i molt especialment en el món digital, raonava el màxim directiu d'Airbnb a la península Ibèrica, són poca cosa si no tenen ànima: «És la cultura, estúpid!», entesa com a «esperit d'innovació» i com al principal atractiu per «al talent». «El talent -insistia- no el retindrem amb massatges, el retindrem si el tenim motivat a la feina».

Apuntava en aquest context Gina Tost que «tu pots inventar la roda, però la gent l'empresa», d'aquí la necessitat «d'oferir un projecte engrescador», que s'accentua encara més, completava Miquel Martí, en un ecosistema on el «talent és encara escàs i es parteix de cert punt d'infidelitat».

Treballar per viure?

En l'àmbit de les relacions laborals, l'incògnit nou paradigma digital - «som en un llac ple de boira i anem remant sense veure res; però sabem que a l'altra riba hi ha terra», descrivia molt gràficament Tost- també trenca esquemes, i de quina manera: a parer del CEO de Barcelona Tech City, una incubadora de start-ups que també impulsa projectes per a grans corporacions, en un futur no gens llunyà «ningú no estarà vinculat a una empresa durant vint anys»; i «potser no caldrà treballar tant, potser el plantejament no serà treballar per viure». I, en qualsevol cas, les hores que les persones dedicaran a l'empresa no tindran massa res a veure amb la rígida realitat tradicional: s'han acabat els departaments, els «regnes de taifes que acaben essent un fre a la innovació», en paraules d'Arnau Muñoz, i les estructures jerarquitzades, perquè en el món digital impera la «visió oberta, líquida i fluïda» de les empreses. «L'estructura clàssica no existeix», exposava el CEO d'Airbnb, per tant «no et posis a fer un imperi ni un despatx massa maco» perquè «els reptes són globals i compartits».

Adéu a les neveres?

Un dels primers «actes» de Reinventa't 2016 va comptar amb el concurs d'Enrique Tomás, CEO de l'empresa homònima dedicada a la comercialització on-line i off-line de pernils ibèrics. «Vendre on-line -va exposar- passa de totes totes per haver creat confiança amb el client i per a això són necessàries les botigues». El missatge anava dirigit a aquells directius i empresaris que gestionen organitzacions «tradicionals» i que afronten el repte de la digitalització, i que, va advertir Tomás, han de tenir clar que «lúnic que està preparat» per afrontar-la és «el client».

La pel·lícula dirigida per Luc Besson El quinto elemento, que va arribar a les sales l'any 1997, quan la revolució digital amb prou feines s'intuïa, va inspirar el CEO d'Enrique Tomàs, anys enrere: «Vaig veure clar quin seria el fat de l'alimentació. Els que es dediquin a les neveres, que busquin alternatives, perquè en el futur no n'hi haurà. La digitalització ens portarà a allò de 'què et ve de gust per esmorzar, sopar o dinar' al moment. S'haurà acabat menjar les sobres».

De la seva banda, Bruno Vilarasau, directiu de Telefónica i president de la comissió de Tecnologia de l'AED, sostenia que «les empreses anem agafant el ritme» i advertia que ens trobem en un punt d'inflexió: «Estem en la fase de les dades. Kindle sap més de tu que tu mateix».