El balanç del 2016 de l'Agència Catalana de Consum (ACC) s'ha vist impactat per l'esgotament definitiu de les reclamacions dels consumidors per les preferents bancàries cosa que ha provocat que el nombre de reclamacions de l'any passat, 14.640, hagi estat un 9% inferior a les presentades el 2015, segons Joan Aregio, secretari d'Empresa i Competitivitat. Aregio va reconèixer que les xifres del 2016 s'han situat en un perímetre homologable als anys anteriors de l'impacte de les preferents que van alterar les estadístiques del 2013, 2014 i 2015. Aregio va explicar que tot i el caos de Vueling al Prat a l'estiu passat, aquest malestar dels consumidors no es va traslladar a l'estadística del 2016 per l'actuació a peu d'aeroport de l'ACC que va facilitar acords entre la companyia i els afectats.

La directora de l'ACC, Montserrat Ribera, va ser l'encarregada de presentar les xifres de la 'Memòria d'Actuacions 2016 de l'ACC'. En el balanç d'aquest any destaca el fet que els sectors que més reclamacions reben són els de telecomunicacions i internet, els serveis generals de consum (que inclou lloguer de vehicles, paquets turístics, comerç, cursos, concerts i espectacles) i les companyies elèctriques, gas i aigua.

L'empresa que encapçala el rànquing de reclamacions és Endesa, amb 1.719 reclamacions. Ribera va destacar que el lideratge d'aquesta empresa en el rànquing de reclamacions dels consumidors s'explica pel fet que és una companyia que ocupa un 70% de quota del mercat elèctric. A més quota de mercat i a més clients no deixa de ser lògic que hi hagi més reclamacions que altres empreses de menor dimensió, va explicar.

En la llista de les nou primers empreses d'aquest rànquing de companyies amb més reclamacions, aquest any s'incorpora Vueling, pel caos aeri de l'aeroport del Prat a l'estiu passat, i es manté el BBVA que passa a ser l'única entitat financera que aguanta a la llista de les més denunciades per l'impacte de les clàusules sòl.

De fet, el BBVA és l'únic banc que es manté en aquesta llista després de què l'hagin deixat la resta de bancs que estaven implicats amb les preferents i que aquest any 2016 hagin deixat de tenir un efecte estadístic.

La fi de l'efecte de les preferents ha provocat que en general les xifres del 2016 baixin en relació amb el 2015. Les consultes han baixat un 19,29%, les reclamacions el 9%, els casos resolts per acords de mediació cauen un 18% i els laudes un 49%. L'únic component estadístic que s'incrementa són les denúncies que ho fan en un 30%.

Per sectors, les companyies de telecomunicacions i Internet continuen sent el sector que concentra més protestes dels clients amb un 29,7% del total, 3 de cada 10 reclamacions. El segon lloc l'ocupa els serveis general del consum, amb el 21,8% de les reclamacions, l'electricitat, aigua i gas, el 19,4%, els béns de consum el 12,6%, el transport, el 9,9%, els serveis financers, el 3,9% i la restauració i els allotjaments el 2,7%.

El cas Vueling es resoldrà aviat

El caos de Vueling a l'aeroport del Prat a l'estiu passat no s'ha traslladat a les xifres del balanç de l'ACC. Ribera va explicar que aquest fet s'explica perquè l'ACC va actuar de manera «immediata'» davant el caos provocat per la companyia i va instal·lar un equip mòbil en el mateix aeroport que anava informant als passatgers afectats del que havia de fer.

La majoria dels casos es van resoldre en les mateixes finestretes de Vueling a l'aeroport cosa que ha fet que el nombre de reclamacions de Vueling hagi estat aquest 2016 de 655 reclamacions, tan sols unes 200 més que el 2015. Les reclamacions que estan pendents de resolució de Vueling tindran una resolució definitiva «en breu» segons va anunciar Joan Aregio.

La inspecció de l'ACC va retirar en el 2016 un total de 16.547 articles, entre ells la majoria eren material elèctric no homologable a la UE, joguines, electrodomèstics i equips de protecció individual. L'origen de la majoria d'aquests productes eren de fàbriques de instal·lades a països asiàtics, en el 58,94% dels casos.

L'actuació de l'ACC per incorporar al màxim d'empreses en la junta arbitral aquest 2016 ha suposat que hagi aconseguit sumar un 2% més d'adhesions, situant el nombre final d'empreses o establiments adherits en 8.031 unitats.