Girona és la tercera província espanyola amb més demanda d’habitatge vacacional, només per darrere de Màlaga i Barcelona. Les dades les ha fet públiques Vacaciones-españa.es, portal espanyol d’una de les empreses més potents del sector, SpainHoliday (ofereix més de 9.000 habitatges turístics només a l’Estat espa­nyol), que va participar dissabte a la jornada Expo Hàbitat, a Calonge, sobre aquest tipus d’habitatge turístic.

Les vivendes vacacionals solen ser propietat d’un natural de la zona que la posa en el mercat de lloguer durant uns mesos. Es consideren habitatges vacacionals aquells en què es presta únicament el servei d'allotjament mitjançant preu, de forma habitual i professional, i es lloga cada vegada tot l'habitatge de forma íntegra. Generalment es tractarà de cases i xalets de gran capacitat, a diferència dels habitatges d'ús turístic, que són pisos i apartaments dins d'un bloc de pisos.

Segons dades recopilades per Vacaciones-españa.es durant 2016, Andalusia, Catalunya i Comunitat Valenciana van ser les regions preferides pels viatgers europeus, destacant les províncies de Màlaga, Barcelona, Girona i Alacant. Segons els experts en aquest tipus de vacances, el 2017 comença amb grans expectatives i bones sensacions.

Tant és així que, segons les dades recopilades, les peticions de reserva rebudes el 2016 per llogar un habitatge vacacional el 2017 han augmentat un 5% pel que fa a l'exercici anterior, reflectint així dos factors constants: la bona salut del turisme a Espanya i la preferència dels viatgers per allotjar-se en un habitatge vacacional.

D'on són i què demanen

Segons expliquen els representants de l’esmentat portal, els viatgers britànics (37%), els escandinaus (16%), francesos (15%), espanyols (12%) i holandesos (10%) van ser els qui més van buscar un habitatge vacacional a l’Estat espanyol. Es tracta de viatgers que venen en família amb la intenció de passar entre una i tres setmanes en una vila, apartament o adossat a prop de la platja i que, a més de piscina, Wi-Fi i pàrquing, la cosa que més van sol·licitar en l'habitatge era disponibilitat d'una rentadora, un forn i una planxa amb taula de planxar.

Millorar-ne la rendibilitat

En la ponència que va tenir lloc dissabte a Calonge, a càrrec de Kaajal Mansukhani, responsable de Comunicació de Spain-Holiday.com, es van explicar les principals tècniques per millorar la rendibilitat d'un habitatge turístic, utilitzant les eines de màrqueting, analitzant dades i optimitzant l'anunci que es publica en una plataforma de lloguer vacacional.

Segons la normativa catalana sobre els habitatges complets d'ús turístic, «els ajuntaments podran requerir al propietari de l'habitatge que informi els veïns de la finca de l'obertura de l'habitatge d'ús turístic, previ a la seva posada en funcionament. L'habitatge haurà d'estar degudament senyalitzat amb el distintiu o placa identificativa corresponent». A més, aquestes ofertes turístiques han d'estar registrades i tenir el seu nombre de Registre de Turisme de Catalunya (RTC).