El president de Torrot i Gas Gas, Iván Contreras, és el que es coneix com un «emprenedor». Ha creat altres companyies i ara mateix també es propietari de Carbures, empresa que subministra material de fibra de carboni a Airbus, i amb una xifra de negoci de 72 MEUR.

La companyia Torrot va adquirir la Gas Gas fa poc més d'un any i des de llavors ha deixat de banda les males notícies per mostrar noves línies de treball. En un any ha crescut amb treballadors en passar dels poc més de 60 de l'inici a més de 120 treballadors, en un únic torn. El seu propietari calcula que aquest any podrien sortir de la fàbrica unes 15.000 motos.

Fa poc més d'un any que Torrot va adquirir la Gas Gas de Salt. Quin balanç fa d'aquests poc més de 12 mesos?

Ens van donar les claus de la companyia i de la unitat productiva a finals de febrer, principis de març de l'any passat. Ara que ja hem fet el procés de tancament del 2016. Primer vam anar a parlar amb els proveïdors que estaven malament i que penjaven d'un fil i amb els quals no hi havia confiança per obtenir aquesta confiança. Si els deies: «Entrega'm mil peces que em poso a fer motos», et miraven i et deien «Això ja ha passat abans, com ho faràs?». Vam convèncer els proveïdors i després vam dir als importadors que també ho havien passat malament que a l'abril entregaríem ja les primeres motos que sortien de Salt. Vam complir, els importadors van rebre les motos, sobretot de trial. Van arribar amb la mateixa qualitat que en la millor època de Gas Gas i va funcionar molt bé al mercat. Això va fer que recuperéssim la confiança.

Quina va ser la següent decisió.

Vam redissenyar la moto d'enduro. No era una moto gaire comercial, que és el que vol la companyia. Els vam dir que la trauríem al maig d'aquest any. I ara estem fent la presentació del model d'enduro. Aleshores, hem tornat a complir. Amb els proveïdors hem anat complint. Això ens ha permès acabar l'any 2016 amb una facturació de 15 milions d'euros, venint d'on veníem.

Parlant de números. Quantes motos s'han fet en un any?

Hem venut 5.000 motos entre Gas Gas i Torrot. I és important com ha encaixat Torrot en tot això. Al principi els treballadors no es creien que podrien fabricar motos elèctriques. I avui dia ja tenim 3.000 exemplars de la Muvi, el ciclomotor elèctric, col·locades en el mercat d'Espanya i Europa i la moto infantil és un èxit de penetració en el mercat.

I quantes motos infantils es venen?

L'any passat se'n van vendre unes 1.500, el 95% fora d'Espanya. I aquest any anem cap a les 4.000 motos de nens.

Segons aquestes xifres, es multiplica la facturació per al 2017.

Perquè vegis la comparativa, la facturació va ser d'1,5 milions d'euros el 2015; com he dit, 15 milions el 2016 i esperem arribar a 45 milions d'euros el 2017. Estem parlant d'una companyia en creixement constant.

Això repercuteix també en la plantilla?

Vam agafar l'empresa amb el compromís de mantenir 64 treballadors i ara mateix som 120 treballadors. Podríem augmentar una mica més la plantilla. Encara que amb la plantilla que tenim ara podríem arribar a fabricar unes 15.000 motos per arribar a aquesta facturació.

I quines possibilitats de creixement tenen?

La capacitat d'aquesta planta de Salt és de 20.000 motos amb un únic torn. Si passem de les 15.000 al 2019 sí que hauríem de pensar a fer un segon torn o fer un torn i mig i aquí sí que hauríem d'incorporar més plantilla.

És possible que l'any no acabi tal com està previst?

Estem treballant amb l'horitzó d'aquests 45 milions d'euros. Des de principi d'any ja estem en els 30 o 30 i escaig. Ens queda encara un impuls comercial fins a arribar uns 10 o 12 milions d'euros més que hem d'aconseguir fins al setembre. Però tenim la tranquil·litat que ara venen els mesos forts de vendre motos.

I a què s'atribueix aquest augment en el darrer any?

Hi ha hagut moltes petites iniciatives de sharing amb moto elèctrica. Això significa que a Europa només hi ha dues empreses preparades. Una és amb bateria fixa, que obliga instal·lar carregadors fixos al carrer, i nosaltres que anem amb bateries extraïbles i mòbils. I això agrada molt perquè no cal fer inversió a la ciutat ni crear un punt de càrrega. Això ens ha permès arribar als 4.000 o 5.000 que era el màxim que prevèiem facturar. I això no és arribar al client. Quan arribem al client final això augmentarà.

Vostès van apostar per un territori, per deixar la Gas Gas a Salt. Quina relació teniu amb la ciutat i el seu entorn?

Hem participat en moltes iniciatives, a les fires, volem col·laborar amb el futbol. I també dic que ens agradaria que si els ajuntaments volen engegar qualsevol iniciativa de moto elèctrica, que comptin amb nosaltres.

Com veu la companyia d'aquí a deu anys?

Jo veig una planta amb molta més gamma de producte, perquè jo crec que també hem de posar l'elèctric a la muntanya. La veig amb tres plantes a diferents llocs del món, amb una facturació que podria ser de 100 milions d'euros. L'important és que es mantingui financerament estable i que es mantingui la diferència entre les dues marques, entre Gas Gas i Torrot. No estem competint pel mateix client. Busquem petits nínxols diferents, que tenen el seu mercat.

I quines són les principals amenaces perquè això no passi?

La regulació i normatives, que cada vegada són més exigents. També és que ara mateix no tenim una moto de quatre temps de gasolina amb Gas Gas. I poques més. Vendre nosaltres 15.000 motos no és res comparat amb el que venen altres motos. Així que el nostre creixement és molt llarg.